Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Harley-Davidson Nightster (2022) - naar Sportster-recept?

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De nieuwe Harley-Davidson Nighstster lijkt verdacht veel op de vroegere Sportster. AutoGids doet de test.

Concept

Toen Harley-Davidson met de nieuwe Sportster op de proppen kwam, zorgde dat voor gemengde gevoelens. Enerzijds werd de vernieuwing met het Revolution-blok op applaus onthaald, anderzijds was het niet helemaal duidelijk of de nieuwe Sportster nog een echte Sportster was. Nu is er plots de nieuwe Nightster, die verdacht veel lijkt op de vroegere Sportster... Het silhouet is onmiskenbaar, toch houdt de Nightster duidelijk van wat meer understatement. Zo tellen we slechts een handvol Harley-logo’s en is er geen chroom te bekennen, terwijl ook het gebrek aan koelribben op het vloeistofgekoelde blok ervoor zorgt dat het aanvankelijk allemaal wat raar aanvoelt. We schreven het eerder: het is even wennen aan de nieuwe richting die Harley-Davidson volgt.

Het is wat schoorvoetend dat er wordt toegegeven dat de Nightster in Thailand wordt gebouwd. Ik snap wel dat Harley-Davidson niet graag toegeeft dat een model niet in de VS wordt gebouwd, maar zo vanaf de rechterkant bekeken kan ik niks aanmerken op de afwerking. De linkerkant, daarentegen... Een beetje jammer, het lijkt wel alsof de nieuwe Nightster links en rechts door twee verschillende monteurs in elkaar werd geschroefd.

Nu goed, dat zie je niet vanuit het zadel. Je zit trouwens erg laag op de Harley-Davidson Nightster, 705 mm om precies te zijn … én je zit bovenop de benzinetank. Waar die doorgaans zit, bevindt zich namelijk de luchtfilterkast. De Nightster voelt erg licht aan tussen de benen, een blik op de technische fiche maakt duidelijk waarom: de Amerikaan zet niet meer dan 221 rijklare kilo’s op de weegschaal. Dat zijn cijfers die niet misstaan op een sportieve naked, laat staan een cruiser. En al helemaal als dat een Harley-Davidson is, want die flirten doorgaans met de 300 kilogram.

2022 Harley-Davidson Nightster review

Rijgedrag

De Nightster blijft maar verrassen, ook als ik de startknop indruk. Het geluid doet in niks nog denken aan de potato-potatosoundtrack die ze ooit wilden copyrighten in Milwaukee. Nog bevreemdender is het totale gebrek aan trillingen: niks, nada, nul. We geven een dot gas om er zeker van te zijn dat het blok wel draait. Dat doet het zeker, dus schakel  we maar naar eerste versnelling. De koppeling voelt ontzettend licht aan, geholpen door het achterwege laten van de extra large hendels waar ze bij Harley-Davidson zo tuk op zijn. De versnellingsbak voelt zo mogelijk nog lichter aan. Is dit wel een Harley, vragen we ons af...

Door zijn topvermogen van 89 pk voelt de Nightster niet traag aan, maar net als met het koppel is het ook hier wachten tot die power er echt inkomt - zelfs in Sport-modus. De zesbak schakelt ongemeen vlot, precies en trefzeker; en nog steeds is er nauwelijks sprake van trillingen. Gelukkig is de zithouding wel vertrouwd. Oef.  Niet dat de natte wegen in Spanje ook maar een beetje vertrouwen geven om me te wagen aan een hellingshoek van meer dan tien graden, maar zelfs dan is duidelijk voelbaar dat de Nightster lichter stuurt dan eender welke Harley-cruiser ooit.

De voorrem van de Harley-Davidson Nightser voelt niet bijster krachtig aan (maar dat is op deze natte wegen alleen maar een voordeel), terwijl de achterrem net iets beter lijkt aan te grijpen en goed te doseren valt. Zowel tractiecontrole als ABS kloppen overuren. Hoewel we ons niet bepaald in onze sas voelen in deze glibberige omstandigheden, doet de Harley z’n best om me vertrouwen te schenken; de Nightster geeft het gevoel dat hij meewerkt eerder dan dat je als passagier op z’n rug geduld wordt.

2022 Harley-Davidson Nightster review

Verdict

De Nightster is wel een Harley-Davidson, maar niet zoals we die al kenden. Zo vraagt een sportiever aandoend blok in een Harley wel wat gewenning. Het lage gewicht is dan weer absoluut revolutionair, en beginnende rijders kunnen alleen maar blij zijn met de elektronica aan boord. De vraag is alleen of trouwe klanten de nieuwe Nightster ook gaan lusten, want dat typische Harley-gevoel is in geen velden of wegen te bespeuren. En dat vinden we toch een beetje jammer, al levert het eigenlijk een betere motorfiets op.

2022 Harley-Davidson Nightster review

Bron: je kan de uitgebreide test van de Harley-Davidson Nightster nalezen in Motorrijder-magazine.

 

Verwante testen

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars