Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

BEST CAR AWARDS

Motorfietstests / Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

Honda laat zijn Africa Twin nogmaals evolueren… maar ditmaal veel diepgaander dan het op het eerste gezicht lijkt. Hoewel alleen de kenners de nieuwe generatie zullen onderscheiden van de oude, zijn er tal van veranderingen te noteren onder het nagenoeg ongewijzigde uiterlijk.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Voor 2020 verandert Honda’s Africa Twin van naam, want voortaan moeten we het hebben over de CRF1100L. De cilinderinhoud werd namelijk vergroot tot 1.084 cc, terwijl het vermogen evolueerde van 95 naar 102 pk en het koppel van 99 naar 105 Nm. Het gaat hier om de eerste Honda-motor die beantwoordt aan de toekomstige Euro 5-uitstootnorm. De krachtbron wordt rijkelijk bijgestaan door de elektronica, onder meer dankzij de aanwezigheid van een zesassige IMU-sturing, die realtime rol-, duik- en gierneigingen meet. Deze centrale zorgt voor een optimaal management van de tractiecontrole, het bochten-ABS, het antiwheeliesysteem en het anti-achterwielliftsysteem. Voor de machines die zijn uitgerust met de DCT-bak, komen de IMU en de hellingsensor tussenbeide om te schakelen naar-gelang van de situatie. 

Voor de rijder is de evolutie goed merkbaar: dit nieuwe systeem biedt voortaan zes rijmodi, drie steigerniveaus (plus een ‘off’-modus), vier vermogensniveaus en drie motorremniveaus, terwijl de tractiecontrole boven op de ‘off’-modus zijn zeven instelmogelijkheden behoudt en een groter werkingsbereik mogelijk maakt. Er zijn vier voorafbepaalde programma’s (Tour, Urban, Gravel, Off-road), en daarna twee gepersonaliseerde configuraties (User 1 & 2). Maar ook in de vier voorafbepaalde modi kun je elke voorinstelling te allen tijde wijzigen. 

Een nieuw instrumentenbord met tft-aanraakscherm van 6,5 duim (een primeur bij Honda) doet dienst als interface tussen mens en machine. Via de bedieningselementen aan het stuur – of bij stilstand rechtstreeks via het scherm – kun je de Africa Twin dus naar believen configureren. Maar terwijl de rijmodi gemakkelijk te selecteren zijn via het imposante bedieningscluster links, vergt de invoer van subtielere instellingen wel enige gewenning. En hier en daar roept de ergonomie zelfs wat vragen op. Voor de handvatverwarming moet je bijvoorbeeld eerst met je rechterhand een knop bedienen en vervolgens een andere met je linkerhand…

  • Even gebruiksvriendelijk als efficiënt 
  • Overtuigende EERA-ophanging
  • Aangename DCT-bak  
  • Aanzienlijke prijsstijging
  • Complexe instellingen
  • Te hoge voorruit 

BEST CAR AWARDS

NIEUWSBRIEF