Motorfietstests / Husqvarna Norden 901 (2022) - meer dan KTM in ander jasje?
KTM 890 Adventure is er nu ook als Husqvarna Norden 901 . AutoGids doet de test.
Concept
De Norden 901 mag dan Husqvarna heten, eigenlijk is het een KTM 890 Adventure. Want zowel de motor als het rijwielgedeelte zijn identiek. Nu beperkt Husqvarna zich niet tot ander kuipwerk, want met de Norden 901 viseert de Zweedse constructeur een ander publiek. Ze proberen de rijder te paaien die iets meer comfort zoekt bij langere reizen en onderweg niet te beroerd is om af en toe het zand in te duiken. Dat verklaart meteen waarom deze adventure het met een iets hoogwaardigere WP Apex-vering doet, waarmee deze Husqvarna Norden 901 zich tussen de KTM 890 (zonder instelbare voorvork) en de KTM 890 Adventure R (met volledig instelbare voorvork) plaatst. Weliswaar met een set-up die vooral het gebruik op de begane weg ten goede moet komen.
De knoppenwinkel van de KTM 890 Adventure werd ongewijzigd overgezet op de Huqsvarna Norden 901, waardoor je in het zadel het gevoel krijgt met een KTM op weg te zijn. Voor de Norden 901 werd wel een specifiek TFT-display van 5 duim ontworpen, dat volledig naar wens kan worden ingesteld. Connectiviteit met de smartphone was bij de lancering nog een optie vanwege van de schaarste aan chips die nog steeds heerst. De paralleltwin heeft een cilinderinhoud van 889 cc en beschikt over een vermogen van 105 pk. Het blok is van het enthousiaste type: schakellui rijden kan, maar de tweecilinder opereert het best als je hem wat hoger in toeren houdt en in tweede of derde versnelling van bocht naar bocht jaagt. Is je enthousiasme groter dan de grip die de ondergrond te bieden heeft, dan staat de tractiecontrole klaar om je te hulp te schieten.
Rijgedrag
Selecteer je de off-roadmodus, dan reageert de motor minder agressief op een draai van je rechterpols. Met zijn 223 rijklare kilo’s is de Husqvarna Norden 901 niet meteen de lichtste motor om het onverhard mee aan te vallen, maar de elektronica blijkt een enorme meerwaarde. Zo kan je zelfs de ‘slip angle’ instellen en bepaal je de mate waarin je het achterwiel laat uitbreken.
De Husqvarna Norden 901 is voorzien van een stuurdemper. En die zit daar niet voor niks: schroef je na een rotonde vol het gas open, dan wil de Husky weleens met zijn hoofd schudden - weliswaar zonder dat er meteen paniek uitbreekt aan het stuur. Lijkt het leven aan boord van de Norden 901 een en al rozengeur en maneschijn met een potent blok, veel bruikbare elektronica, prima vering en vertrouwenwekkend stuurgedrag, er zijn toch nog een paar twijfelpuntjes. Tussen de 4.000 en 6.000 toeren zijn de trillingen prominent aanwezig, het steile windscherm zorgt voor nogal wat turbulenties en de versnellingsbak kon beter.
Verdict
Ondanks de paar verbeterpuntjes is de Husqvarna Norden 901 een motor die in de eerste plaats uitzonderlijk veel rijplezier biedt. De karaktervolle krachtbron presteert geweldig en de elektronica en het rijwielgedeelte werken perfect samen, zodat je het potentieel van de motor ten volle kan benutten. De Husqvarna Norden 901 positioneert zich mooi tussen de KTM Adventure 890, die vooral voor de straat bedoeld is, en de KTM Adventure 890 R, die hoofdzakelijk ontwikkeld werd voor off-roadgebruik. De Norden 901 biedt daarmee niet alleen het meest allround inzetbare pakket, volgens ons is hij ook de mooiste van de drie.
Bron: je kan de test van de Husqvarna Norden 901 nalezen in Motorrijder-magazine.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Opel Crossland X 1.2 81kW Turbo S/S Auto Ultimate (2019)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Ford Ecosport 1.0i EcoBoost 103kW ST-Line (2019)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 2 beoordelingen tonen