Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / BMW K 1600 GTL (2023) - luxejacht op twee wielen

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De opgefriste BMW K 1600 GT is er ook als super-de-luxe GTL. AutoGids doet de test.

Concept BMW K 1600 GTL

De BMW K 1600 GT en de daarop gebaseerde GTL gaan al mee sinds 2011, maar ondergingen het voorbije decennium wel een heleboel wijzigingen. Zo hebben de twee analoge klokken van toen intussen plaatsgemaakt voor een knap tft-scherm van 10,25 inch, waardoor het meer weg heeft van een heuse multimediamodule. Zo schuilt er een speciaal opbergvak in de kopkuip waar je je smartphone kan opladen en verbinden via bluetooth. Installeer je de BMW Motorrad Connected App, dan kan je de nodige kaarten downloaden. En die brengen je waar je maar wil.

Die bestemming mag gerust in Noorwegen, Spanje of zelfs Griekenland liggen, want de BMW K 1600 GTL is een luxejacht voor de lange omvaart. Dat merk je onder meer aan de gigantische brandstoftank van 26,5 liter. Afhankelijk van de omstandigheden schommelde het brandstofverbruik tussen de 5,6 en de 6;3 liter per 100 kilometer, wat zich vertaalt in een rijbereik van vlot 350 kilometer.

Ondanks zijn rijklare gewicht van 358 kilogram heeft de al even imposante, toch 160 pk en 180 Nm sterke zescilinder geen enkele moeite om deze oceaanreus vooruit te jagen als was de BMW K 1600 GTL een speedboot. In de lagere toerentalregionen is het prinsheerlijk cruisen, vanaf vierduizend omwentelingen begint de beer in het vooronder flink te grommen en eens de zesduizend toeren voorbij gaat de zaak zo intens aan het huilen dat het haar op je armen rechtop komt staan.

De eerste generatie van de BMW K 1600 GTL kwam nog met ESA-veersysteem dat je nog zelf moest instellen, anno 2023 past de motor de veervoorspanning automatisch aan de belading aan. De demping wordt dan weer geregeld via drie verschillende rijmodi, met naast Rain ook Road en Dynamic. Wil je de set-up toch in eigen handen nemen, dan kan je de veerinstellingen verstellen via het centrale menu - opnieuw via de modi Road en Dynamic.

Review 2023 BMW K 1600 GTL

Rijgedrag BMW K 1600 GTL

De eerste BMW K 1600 GTL had twee kleine, maar lastige minpunten: de afwezigheid van een achteruitversnelling en het gebrek aan gevoel in de bekrachtigde koppeling, waardoor je de zescilinder iets hoger in de toeren moest houden tijdens het manoeuvreren. De nieuwe generatie komt standaard met een achteruitrijversnelling en het gevoel in de koppeling is een stuk beter, toch moet je nog steeds een beetje met de achterrem spelen om krappe manoeuvres uit te voeren.

Wel merkwaardig dat je op een machine die bijna 30.000 euro kost, nog moet opleggen voor de up/down-quickshifter. Gelukkig zat die wel op ons testexemplaar, waardoor de overgangen tussen de verschillende versnellingen een stuk soepeler verliep. Over de remmen van de BMW K 1600 GTL hoor je ons niet klagen. Want ondanks het massieve gewicht stop je deze olietanker op een zakdoek. De lange wielbasis zorgt voor de nodige stabilteit, gemoedsrust die verder versterkt wordt door het performante ABS.

Hoewel de BMW K 1600 GTL alles in het werk stelt om het leven voor de bemanning zo aangenaam mogelijk te maken, vraagt dit luxejacht een ervaren schipper. Alleen al die 358 kilo van de zijstaander tillen, vergt een combinatie van kracht en inschattingsvermogen. Anders bestaat de kans dat de GTL al kapseist vooraleer je aanstalten gemaakt hebt om de haven te verlaten. En dan hebben we het geeneens over een K 1600 GTL met passagier en drie volgeladen koffers...

Ook onderweg vraagt deze schuit om een ervaren rot, want alles gaat zo vlot en zo soepel aan boord van de BMW K 1600 GTL dat je meer snelheid maakt dan je denkt. En dan mogen de remmen nog zo goed werken, het blijft een hele klus om deze oceaanstormer van koers te doen veranderen. Op een helling heeft deze BMW de neiging een beetje wijd te lopen, maar eenmaal in de bocht is het bijzonder lastig om de gekozen rijlijn nog te corrigeren.

Review 2023 BMW K 1600 GTL

Verdict BMW K 1600 GTL

De BMW K 1600 GTL is super. In alles. Supercomfortabel, toch als je het juiste zadel voor je lichaamsbouw kiest. Supergoed afgewerkt, alleen jammer van die lelijke lasnaad op het frame. Superkrachtig, want wat is die zes-in-lijn een soepele metgezel. En superzwaar, want zelfs zonder passagier of bagage zet de GTL vlot 358 kilogram op de weegschaal. En die superlatieven vragen toch de nodige ervaring van de bestuurder, anders bestaat het risicio dat je vooral superzenuwachtig bent tijdens het rijden. En dat zou jammer zijn.

Ben je een actieve rijder, dan laat je de BMW K 1600 GTL beter staan. De GT-versie is wat lichter en stuurt beduidend strakker. Staat comfort bovenaan je prioriteitenlijstje, dan moet je de GTL wel overwegen. 

Review 2023 BMW K 1600 GTL

Bron: Lees het volledige testverslag van de BMW K 1600 GTL in het maartnummer van Motorrijder (Foto's: Joost De Bock)

Verwante testen

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars