De nieuwe Honda CUV e: is het elektrische equivalent van een 110 cc-scooter op benzine, en op maat gemaakt van de stad.
Ontwerp Honda CUV e:
Veel compacter dan dit wordt een tweewieler alvast niet: de CUV e: is nog geen 2 meter lang en 68 centimeter breed, weegt slechts 120 kilogram en staat op 12-duimwieltjes. En toch gaat er een onmiskenbare elegantie uit van deze dreumes, die te danken is aan zijn evenwichtige proporties.

Geen wonder, want de CUV e: is van de hand van de ontwerper die ook de CBR 1000 RR-R uit 2020 uit zijn pen toverde. Het resultaat mag er in elk geval zijn: strakke lijnen, een herkenbare ledlichtsignatuur, netjes geïntegreerde voetsteunen voor de passagier én een gunstige stroomlijn.
Onder het zadel geen opbergruimte die naam waardig: die plek is zowat helemaal ingepalmd door een van de troeven van deze kleine Honda: zijn uitneembare batterij. Ter compensatie is de CUV e: altijd voorzien van een voet voor een topcase – al blijft die laatste zelf, beschikbaar in 35- en 45-literformaat, wel altijd optioneel. Gelukkig is in het schutbord nog een handschoenkastje (inclusief USB-C-aansluiting) geïntegreerd.
Infotainment Honda CUV e:
Achter het stuur wordt je blik meteen naar het grote display gezogen, dat met zijn diagonaal van 7 duim haast overbemeten lijkt voor een kleine scooter. Dat grote formaat wordt niet optimaal benut, maar de leesbaarheid is wel uitstekend.

Navigeren door de menu’s doe je met een kleine joystick op het stuur, en zodra de module verbonden is met je smartphone, regel je er je muziek en je telefoongesprekken mee zonder je ogen van de weg te halen. De geïntegreerde navigatie toont ook het geschatte batterijpeil bij aankomst. Altijd geruststellend.
Rijden Honda CUV e:
Je schakelt de CUV e: in met een druk op de knop; de sleutel kan daarbij op zak blijven. Hoewel de beenruimte voor lange bestuurders – lees: meer dan 1,80 meter – niet overhoudt, ervaren wij met onze 1,87 meter de rijhouding toch als aangenaam.

Met zijn zadel op 76 centimeter boven de grond, zijn lage en rechte stuur en zijn bescheiden wielbasis van 1.310 millimeter schiet de CUV e: in de stad overal tussendoor en kun je keren op een zakdoek. Honda heeft zelfs in een achteruitrijstand voorzien, net als bij een Goldwing.
Strikt genomen niet echt nodig, maar het maakt manoeuvreren wel gemakkelijker. Je hoeft voortaan geen twee keer na te denken om je in dat piepkleine parkeergaatje te wurmen, zelfs niet op een helling, wetende dat je er achteraf toch probleemloos weer uit raakt.
Prestaties Honda CUV e:
Honda mikt met deze scooter trouwens niet zozeer op sportievelingen, maar wel op een wat ouder publiek. De acceleraties zijn niettemin pittig te noemen. De CUV e: krijgt in zijn schommelarm een elektromotor van 6 kW en 22 Nm. Officieel goed voor een top van 83 km/u, al zagen wij een keer 92 km/u op de teller verschijnen. In elk geval meer dan genoeg om je sereen binnen de bebouwde kom te verplaatsen. Er zijn drie rijprogramma’s: Standard, Sport en Econ.
Comfort Honda CUV e:
Gezien de beperkte veerwegen (90 millimeter vooraan, 75 achteraan) is dit niet de meest comfortabele scooter op de markt, zodat je diepe putten of abrupte snelheidsremmers maar beter met wat omzichtigheid neemt. Maar voor de korte en middellange trajecten waarvoor de CUV e: gemaakt is, doet die ophanging wat ze moet doen.

De overbrenging op het achterwiel gebeurt via een onderhoudsvriendelijke gesloten tandwielkast. Het remsysteem is een gecombineerde module voor-achter, maar om de prijs (en het gewicht) te drukken heeft deze scooter wel geen ABS.
Zijn stroom haalt die e-motor uit twee verwijderbare batterijmodules van elk 1,3 kWh, die profiteren van de ervaring die Honda opdeed met zijn geëlektrificeerde vierwielers. De Japanners beloven een rijbereik van 72 kilometer volgens de WMTC-cyclus; bij ons schoot van het batterijpeil na een pittig rondje in de Sport-modus van 45 kilometer welgeteld nog 6 procent over.
Laadkenmerken Honda CUV e:
Honda koos voor moderne oplaadtechnologie, maar ‘vergat’ de CUV e: van een laadpoort te voorzien: je moet elk van de twee celmodules van 10,2 kilogram uit de scooter halen en ze in een speciale lader plaatsen. Niet echt handig, zeker niet als je op de zesde verdieping woont in een gebouw zonder lift…

De lege batterijen alle twee weer helemaal vullen duurt 6 uur, maar in minder dan 3 uur heb je alweer 75 procent gerecupereerd. Honda maakt zich sterk dat elke module meer dan 2.500 laadcycli doorstaat zonder noemenswaardig prestatieverlies.
Maar vooral dat gebrek aan laadpoort zet een domper op de polyvalentie van deze e-scooter. Het maakt namelijk dat je nergens onderweg kunt stoppen om wat energie bij te tanken, zodat je altijd binnen een bepaalde perimeter van je thuisbasis (lees: van de laders) moet blijven. Al houdt niets je natuurlijk tegen om je een extra stel laders (altijd per twee) aan te schaffen en die bijvoorbeeld op je werkplek te bewaren…
Prijs Honda CUV e:
In België wordt de CUV e: enkel maar verkocht met zijn grote digitale scherm, wat de eindprijs op 4.599 euro brengt. Oké, dat is duurder dan de 125 cc-scooters van het merk, maar voor een puur elektrische scooter is dat een schappelijk bedrag.

Bovendien compenseren de lage gebruikskosten die meerprijs enigszins: minder dan 2 euro per 100 kilometer. Werk je op 10 kilometer of minder van je deur, dan is dat nog geen 10 euro per maand. En doordat deze CUV e: ook niet naar uitlaatgassen of benzine ruikt, ben je bovendien al sneller geneigd om hem in de inkomhal van je rijhuis te parkeren in plaats van op straat.
Conclusie Honda CUV e:
De nieuwe CUV e: werpt zich meteen op als een van de beste kleine e-scooters op de markt, met zijn aantrekkelijke design, zijn uitneembare batterijen en zijn scherpe prijs.
Helaas is hij door zijn bescheiden rijbereik én het ontbreken van een laadpoort enkel maar geschikt voor stadsbewoners die niet te ver naar hun werk hoeven te pendelen. Al zou hij bijvoorbeeld ook perfect geschikt zijn voor kampeerliefhebbers.
Mag het toch allemaal wat meer zijn? Nog even geduld: Honda werkt aan modellen met een gelijkaardige technologie, maar dan een maatje groter en meer.