Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Suzuki GSX-S1000GT (2022) - meer dan knutselwerk?

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De Suzuki GSX-S1000GT is meer dan de som van zijn verschillende delen. AutoGids doet de test.

Concept

De opmars van de avontuurlijke allroads was de voorbije jaren zo verpletterend dat het sprankelende segment van de sporttoerders dreigde uit te doven. Nu krijgen de Kawasaki Ninja 1000SX en de BMW R 1250 RS het gezelschap van de GSX-S1000GT. Dat uitgerekend Suzuki deze categorie nieuw leven inblaast, is verrassend. De handelswijze is bekend, want ook de nieuwe GSX-S1000GT is een bouwdoos van verschillende, reeds bekende onderdelen. Mix een rijwielgedeelte hier en een swingarmpje daar met een motorblokje uit magazijn zoveel en hopla, je krijgt een nieuwe sportoerder.

Nu goed, die verschillende onderdelen hebben hun deugdelijkheid natuurlijk wel bewezen: het frame en de swingarm werden gerecupereerd van de GSX-S1000F, terwijl de vier-in-lijn eigenlijk teruggaat naar de GSX-R1000 van 2005. Gelukkig deden de Japanners meer dan wat bestaande onderdelen samenknutselen tot een nieuwe motor. Zo sleten de ingenieurs uren in de windtunnel om de Suzuki GSX-S1000GT een moderne, maar tegelijk ook functionele kuip te bezorgen . En daar zijn ze prima in geslaagd.

Het puntige design van de Suzuki GSX-S1000GT oogt heel modern, met een spitse snuit die gevud wordt door twee kleine koplampen en aerodynamisch verfijnde zijspiegels opgevezen krijgt. De zithouding is redelijk rechtop, met weinig druk op de knieën. Jammer genoeg zagen de designers geen mogelijkheid om het windscherm van het handige verstelmechanisme van de V-Strom te voorzien. Het vaste kuipruitje zorgt er namelijk voor dat je met je helm vol in de wind zit, turbulenties worden gelukkig wel uitstekend geweerd. 

Suzuki GSX-S100GT

Rijgedrag

De Euro 5-conforme vierpitter met een cilinderinhoud van 999 cc  heeft een vermogen van 152 pk tussen de watergekoelde ribben steken, net zoals de krachtbron die de naakte GSX-S1000 aanvuurt. Ondanks de identieke vermogenswaarden en overbrengingsverhoudingen voelt de Suzuki GSX-S1000GT een tikkeltje minder potent aan, meer dan vermoedelijk omdat de GT met zijn 226 rijklare kilo’s wat meer massa te verplaatsen heeft. Waarmee we trouwens niet gezegd hebben dat de GT een toerslak is. De vierpitter raast met veel enthousiasme door zijn digitale toerenteller en tikt in een mum van tijd 230 km/u aan. De soundtrack uit de airbox is de beste motivatie om het niet te rustig aan te doen, al kan de Suzuki GSX-S1000GT dat wel. In zijn zesde bij amper 1.500 toeren per minuut over de Ring slenteren, deze Soes vindt het allemaal best.

De koersvastheid van de Suzuki is meer dan overtuigend genoeg om deze motor het GT-label toe te kennen, dit soort machines moet je immers in staat stellen om zonder bruin streepje in de onderbroek kilometers weg te jakkeren op de Autobahn. Hebben sommige motoren nog moeite met de combinatie van de begrippen ‘stabiel’ en ‘kwiek’, dan swingt de GSX-S1000GT probleemloos rond die dualiteit. De Suzuki stuurt dankzij het vrij brede stuur licht en precies … op voorwaarde dat je eerst de vering wat opschroeft, want standaard staat de verenwinkel te nadrukkelijk op comfort afgesteld. Jammer genoeg kan je de veervoorspanning achter niet met een externe knop instellen, toch wel een gemiste kans op een sporttoerder waarmee je vandaag wil toeren met passagier achterop en morgen solo wil gaan knallen.

Vanuit de elektronicawinkel is er goed en slechts nieuws te melden. Nee, de Suzuki GSX-S1000GT is niet uitgerust met een IMU of adaptieve vering die de machine naar een hoger niveau had kunnen tillen. Anderzijds: méér elektronica zou ook de kostprijs opgedreven hebben, en de verhouding tussen prijs en kwaliteit is nu net een van de sterkste argumenten van deze motor. Op vlak van dashboard ging Suzuki wél tot het gaatje, want het 6,5 inch metende TFT-scherm met connectiviteit en een massa eenvoudig te selecteren en aan te sturen functies is subliem.

Suzuki GSX-S100GT

Verdict

"Voor dat geld is het best een prima motor", dat was zowat dé zin waarmee we het testverslag van een Suzuki-model vroeger afsloten. Dat geldt nog steeds voor de nieuwe GSX-S1000GT, maar los van de prijs heeft Suzuki met de GT simpelweg ook een bijzonder fijne motorfiets geproduceerd. Eentje waarover de weinige overblijvende concurrenten in zijn segment beslist een beetje nerveus mogen worden.

Suzuki GSX-S100GT

Bron: je kan de test van de Suzuki GSX-S1000GT nalezen in Motorrijder-magazine.

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars