Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / Suzuki SV650: Terug naar de essentie

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

De Suzuki SV650 hoefde zich alleen maar te ontdoen van een paar kilo’s overgewicht, enkele tierlantijntjes en zijn zwaarwichtige naam – Gladius – om terug te keren naar de essentie…

De SV pakt niet uit met een onthutsend vermogen en dito remkracht… Hij wil een uitgekiende motorfiets zijn die je nooit buiten je comfortzone duwt. Hij is dynamisch, maar nooit té… Het Gladius- tijdperk is afgesloten. De SV grijpt terug naar de ronde koplamp en verloor 8 kilo (mét ABS). Hij knoopt weer aan bij de gezonde soberheid van een machine die meer plezier biedt door ermee te rijden dan door ernaar te kijken. De gewichtswinst is te danken aan een 3,5 kilo lichtere 2-in-1-uitlaat (met name door het weglaten van de primaire demper, wat mogelijk gemaakt werd door over te schakelen naar de Euro 4-norm en de katalysator vlak bij de samenkomst van de collectoren te monteren), het kilootje dat werd bespaard op het ABS-systeem (waarvan de compactere centrale op zich al 830 gram minder weegt), en de 3,5 kilo die er links en rechts werd afgeknibbeld (met name aan de herwerkte zijpanelen van de motor, aan bepaalde bewegende delen of aan het nieuwe, volledig digitale instrumentendisplay, dat slechts 275 gram weegt). Kortom, hiermee komt deze machine onder de symbolische grens van 200 kilo. Door zich te schikken naar de Euro 4-norm ziet de V-twin zijn vermogens- en koppelkenmerken enigszins wijzigen. Met de generatiesprong won hij 4 pk om er in totaal 76 te ontwikkelen bij een 100 o/m hoger toerental (voortaan dus 8.500 o/m). Het maximumkoppel blijft onveranderd op 64 Nm, met dat verschil dat deze waarde nu pas 1.700 o/m hoger wordt geleverd (met name bij 8.100 in plaats van 6.400 o/m op de Gladius). Hiermee is de tweecilinderin- V niet piekeriger bovenin of soepeler bij lage toerentallen, maar wel ‘voller’ over een breed toerentalbereik. Door de altijd overvloedige gasrespons voelden de originele banden beter aan als ze opgewarmd waren op een droog wegdek dan op een door een winterse stortbui afgekoelde en natte weg.

Deze subtiele facelift geeft de SV650 zijn tijdloze stijl terug. En door de onderhuidse aanpassingen kunnen we stellen dat het rijplezier (voor beginners) ook weer helemaal van de partij is. Tot grote vreugde van zijn fans valt deze betaalbare sportieve motorfi ets (6.599 euro) helemaal terug op zijn credo van weleer.