Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Triumph Speed Triple RR (2022) - aangeklede supernaked

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De Triumph Speed Triple is er nu ook als razende RR. AutoGids doet de test.

Concept

Na de stevige revamp van de Speed Triple RS begin 2021 leek Triumph voorlopig wel even klaar in het sportieve topsegment, maar niets blijkt minder waar. Want daar was plots de Speed Triple RR, een motor waarbij Triumph de omgekeerde weg bewandelde en een naked transformeerde tot sportmotor. En dat is dapper, want momenteel heerst het gevoel dat ‘sportmotoren niet verkopen’. Superbikes bestaan bij de gratie van homologatie- en propagandadoeleinden, maar als straatmotor is hun rol vrijwel volledig uitgespeeld.

Die marktendens was Triumph eerder opgevallen. De ontwikkeling van superbikes werd stopgezet en de focus ging naar de Speed Triple. Niet zonder succes: inmiddels zijn er meer dan 100.000 (!) van verkocht en sinds vorig jaar heeft Speed Triple zich definitief aan de top van het segment gevestigd met de veel krachtigere (+30 pk) en lichtere (-10 kg) RS-generatie. Het bleek de perfecte basis om eens buiten de lijntjes te kleuren en een set clip-ons en kuipje van de plank te trekken. Het resultaat? De RR.

Met de RS als basis kan Triumph voor de Speed Triple RR wel uit een lekker vaatje tappen: 180 pk en een rijklaargewicht van 199 kilo zijn waarden waar een superbike een paar jaar geleden prima mee voor de dag kon komen. Zeker in combinatie met het uitgebreide elektronicapakket, inclusief IMU-regelunit en dus hellingshoekgevoelige tractiecontrole en ABS. Voor de RR doen de Britten daar nu een schepje bovenop door de laatste generatie elektronische en semi-actieve Öhlins Smart-veerelementen in het rijwielgedeelte te lepelen.

Triumph is al een tijdje toonaangevend waar het gaat om gevoel voor detail en afwerking, maar na het zoveelste rondje om de Speed Triple is de conclusie simpel: de RR spant de kroon. De toegepaste elementen (Öhlins, Brembo Stylema, lichte Y-spaakswielen) zijn een streling voor het oog en worden verder versterkt door de subtiel ingepaste en gelakte carbononderdelen, een TFT-kleurendisplay van 5 inch, keurige armaturen, een van kabels en slangen gevrijwaarde driepitter, strakke en inklapbare spiegels, een standaard cover voor de duozit en noem maar op...

Triumph Speed Triple RR

Rijgedrag

Wegtuffen van de parkeerplaats gebeurt met de bekende souplesse van de driecilinder. De krachtbron behoudt zijn cilinderinhoud van 1.160 cc, maar heeft zijn focus wat verlegd naar de hogere toerentalregionen. Nu goed, de laagtoerige schwung blijft nog steeds een van z’n sterke punten, zeker met de hulp van de lichte en prima aangrijpende koppeling. In het zadel valt natuurlijk direct op dat je wel een stukje dieper in de startblokken moet dan op de een rechttoe-rechtaan Triumph Speed Triple. Da’s niet zo gek, de clip-ons liggen 13 cm dieper en staan 5 cm verder naar voren. Maar wees gerust, zo extreem als op een superbike is het zeker niet en met het verschuiven van de voetsteunen (iets naar achteren, toefje hoger) voelt de zit best uitgebalanceerd aan.

Een troefkaart van de Triumph Speed Triple RR is natuurlijk de motorische rek van de triple. De Britten hebben verder intern niet aan het blok gesleuteld en ook zaken als de eindoverbrenging gelaten voor wat het was, wat betekent dat de RR zich qua vermogensontplooiing een-op-een kan spiegelen aan de RS-versie. Dat vertaalt zich in een motor die over de hele linie nooit om een pk’tje verlegen zit, maar serieus goed tot leven komt zodra de digitale toerenteller voorbij de 7.000 opm zwiept. Je rijdt de Speed RR het best in z’n vetgemeste middengebied tussen pakweg 5.000 à 9.000 toeren. Bijkomend voordeel: daar klinkt ‘ie ook het mooist. Die hese driepits-serenade verveelt nooit. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de spatzuiver schakelende up/down-quickshifter.

Triumph Speed Triple RR

Verdict

Na de revival bij de lichte sportmotoren (R7, RS660) neemt de Triumph Speed Triple RR nu het voortouw bij de zware jongens; niet iedere ex-superbiker stapt immers automatisch op een naked of vrijwillig op een ‘dikke adventure’. De RR bewijst dat een uitgebalanceerde mix tot een wonderschoon resultaat kan leiden. Een resultaat met een prijskaartje, dat zeker, maar de prijs van 20.800 euro is (gezien de toegepaste techniek, materialen, de sublieme afwerking én de indrukwekkende motor- en stuurprestaties) zeker niet absurd. De RR is op alle vlakken een absolute voltreffer.

Triumph Speed Triple RR

Bron: je kan de uitgebreide test van de Triumph Speed Triple RR nalezen in Motorrijder-magazine.

Onze partner voor motornieuws en -testen

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars