Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / Yamaha Ténéré 700 World Raid (2022) - Dakar zien en sterven

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De Yamaha Ténéré is er ook als avontuurlijke World Raid. AutoGids doet de test.

Overzicht :

Concept

Het CP2-blok klinkt heel bekend in de oren, daar is dan ook niks aan veranderd. Door de veel bredere tank en dubbele tankdoppen voelt de World Raid wel een stuk massiever aan dan de Yamaha Ténéré waarop hij zich baseert. Het stuur en de zitpositie bleven nochtans onveranderd. De nieuwe, bredere voetsteunen geven wel veel meer steun dan de exemplaren op de vorige Ténéré. De nieuwe tank hindert daarbij geenszins.

De World raid komt met een 15 mm hogere kuipruit, zodat je helm mooi uit de wind wordt gezet. Je knieën zitten helemaal weggestopt achter de tank. Als World Raid biedt de Yamaha Ténéré dus duidelijk betere bescherming tegen de weerselementen. De nu volledig instelbare KYB-vering voelt zowel voor- als achteraan erg stug aan - op het randje van oncomfortabel, zelfs. Laar blijkt een stuk beter te dempen dan op de standaard-Ténéré.

Eens van de snelweg af, sturen we de World Raid vrijwel meteen een veldweg in.Via een draaiwieltje schakelen we de ABS achteraan uit. Het voorwiel laat ik wel door ABS ondersteunen, het kan maar helpen. Een paar andere rijders zitten wat meer te pielen, iets wat me doorheen de dag ook zal overkomen omdat het draaiwieltje toch net wat minder intuïtief werkt dan pakweg de joystick die de concurrentie hanteert … laat staan die enkele drukknop die op de gewone Yamaha Ténéré zit. Die knop zit er nog steeds, maar schakelt het ABS enkel weer in.

2022 Yamaha Ténéré World Raid review

Rijgedrag

Tweehonderd meter verderop zien we al volstrekt niks meer door opwaaiend stof terwijl iedereen enthousiast de Pirelli's Scorpion Rally STR vrolijk laat spinnen, niet in het minst gehinderd door de afwezige tractiecontrole. Het kan een indruk zijn, maar we vinden de achterrem van de World Raid beter te doseren dan die van de gewone. Los van de ABS-functie zou er nochtans niet veranderd zijn aan het remsysteem van de Yamaha Ténéré.Misschien ligt het gewoon aan de bredere voetsteunen die wat meer dosering mogelijk maken.

Offroad toont de Yamaha Ténéré 700 World Raid zich vriendelijk en ongemeen capabel als avonturier. Het vermogen blijkt hier meer dan voldoende om vooruitgang te maken, te spelen of mits een dot gas je uit nesten te werken als een bocht wat krapper of gladder blijkt dan gedacht. Ook even de boel dwars zetten dankzij de uitstekende gasrespons blijkt kinderspel. Intussen lijkt de benzinevoorraad nauwelijks te willen slinken, zelfs niet na een dikke 100 kilometer in hoogstens derde versnelling, met veel spinnend achterwiel en weinig respect voor ecologisch rijden.

Niet de Yamaha Ténéré 700 World Raid is de beperkende factor, wel zijn rijder. Omdat de route steeds moeilijker wordt, zitten we zowat op ons tandvlees.Steile hellingen worden afgewisseld met afdalingen met diepe sporen en geulen. We raken een venijnige hobbel, net wanneer we even van het gas gaan. Ook nu worden de veerwegen niet helemaal opgebruikt, maar het stuur slaat wel heen en weer in je handen. We danken de stuurdemper op onze blote knieën, want aan 90 km/u is ook zand vrij hard.

Wanneer we het zand en stof achter ons laten, is het tijd voor kronkelend asfalt - met een meer dan behoorlijk tempo. Het is opzienbarend hoe de Yamaha Ténéré 700 World Raid moeiteloos vervelt van een goeie allroad in een leuke stuurmotor. Zij het wel eentje met een voorwiel van 21 inch, met dat typische, ietwat vage gevoel vooraan. Maar toch: eens je vertrouwen kweekt in de Pirelli’s kan je behoorlijk stevig de hoek om met deze Yamaha.

Het vermogen van de Yamaha Ténéré 700 World Raid blijft weinig indrukwekkend. Nu we moe zijn gaat het hard genoeg, maar over het algemeen zou dat extra beetje toch welkom zijn. We komen met de voltallige groep moe, maar voldaan aan op het eindpunt. En dat ‘moe maar voldaan’ geldt echt voor iedereen: van de ervaren rotten tot de beginners. Het toont nog maar eens aan dat de Ténéré ook in World Raid-vorm iedereen kan aanzetten tot avontuur.

2022 Yamaha Ténéré World Raid review

Verdict

De vraag waar we een beetje mee blijven zitten is of we de World Raid zou kiezen boven de gewone Yamaha Ténéré, want het prijsverschil bedraagt toch een stevige 2.000 euro. Ja, want de World Raid houdt zeker steek als je regelmatig het avontuur opzoekt. En ook die grote benzinetank is wel handig, maar daar staat wel een stuggere vering tegenover. In de meeste gevallen ben je niet slechter af met een gewone Yamaha Ténéré, die mits wat volharding ook in staat is tot de off-roadmanoeuvres die de World Raid definiëren.

2022 Yamaha Ténéré World Raid review

Bron: je kan de uitgebreide test van de Yamaha Téréré 700 World Raid nalezen in Motorrijder-magazine.

Onze partner voor motornieuws en -testen

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker