Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Yamaha XSR125 Legacy (2022) - volwassen puber

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De Yamaha XSR125 Legacy is niet de goedkoopste 125 cc'er, maar wel een van de leukste. AutoGids doet de test.

Concept

De Yamaha XSR125 Legacy is geen goedkope jongen. Voor de helft van de 5.299 euro die deze Japanner moet kosten, kan je een gloednieuwe 125 cc van de concurrentie in je garage zetten. Maar met deze Yahama heb je gegarandeerd de helft minder kopzorgen bij dubbel zoveel voldoening. De XSR125 is die meerprijs met andere woorden meer dan waard.

Aan de wirwar van kabels en slangen valt niet te ontkomen, net zomin als aan de dikke uitlaatdemper. Maar verder kun je de Yamaha XSR125 Legacy door een ringetje halen. Naast de spaakwielen en de tank maakt ook het van de R125 overgenomen Twin Spar-frame indruk - zowel wat de kwaliteit als de charme betreft.

We vinden wel een missertje, toch als je de stevige prijs van de Yamaha XSR125 Legacy bekijkt: een TFT-scherm en een bluetooth-connectie met infotainmentmogelijkheden schitteren door hun afwezigheid. Deze 125 cc'er rooit het met een grote, bij zonneschijn moeilijk leesbaar LCD-klok waarvan we vooral de schakelindicator kunnen waarderen.

Review Yamaha XSR125 Legacy

Rijgedrag

We proberen de nieuwe Yamaha XSR125 Legacy op de bochtenrijke wegen richting Volterra, gelegen in het wondermooie Toscane. Om zoek naar zoveel mogelijk momentum moeten we slipstreamen, laat remmen en messcherpe rijlijnen trekken - waarbij we uitstekend geholpen worden door de grip van de standaard gemonteerde Karoo-banden van Metzeler-makelij.

Het is hoe dan ook schakelen geblazen om de 15 pk sterke Yamaha XSR125 Legacy op snelheid te houden. De zesbak is prima, terwijl de variabele kleppentiming de motorprestaties boost - zelfs in zesde zit er nog spanning op de gashendel. De XSR125 haalt een topsnelheid van meer dan 100 km/u, zodat je de Yamaha ook op de snelweg standhoudt. Niet alleen motorisch, maar ook rijwieltechnisch. De Legacy vertoont stabiel stuurwerk, zonder te gaan flexen of swingen door een slap frame of goedkope schokdempers.

Ook de vering van de Yamaha XSR125 Legacy stat zijn mannetje, met een vrij harde set-up die gedeeltelijk gecompenseerd wordt door het dikke zadel. Alleen de voorrem had wat extra bijtkracht mogen hebben, want de stopkracht voldoet niet helemaal aan de verwachtigen. Maar verder rijdt deze kleine zowat als een grote.

Review Yamaha XSR125 Legacy

Verdict

Jeugdige motoradepten die niet kunnen wachten op een tweedehandse XSR700 A2, vinden een charmant, plezierig, kwalitatief en superzuinig alternatief in huis. Met zijn 15 pk sterke krachtbron met variabele kleppentiming toont de knap afgewerkte Yamaha XSR125 Legacy dat het formaat er niet altijd toe doet.

Review Yamaha XSR125 Legacy

Bron: je kan de uitgebreide test van de Yamaha XSR125 Legacy nalezen in Motorrijder-magazine.

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars