Op een zeldzame overblijver na hebben alle eenvolumers intussen de bühne weer verlaten, maar liefhebbers van het genre kunnen wel nog terecht bij personenwagenuitvoeringen van bestelwagens. Een genre dat Volkswagen al sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw en de legendarische T1 als geen ander beheerst.
De afgelopen jaren heeft VW zijn aanbod danig herwerkt, met een grotere focus op geëlektrificeerde modellen, maar ook binnen het kader van een uitgebreidere samenwerking met Ford. Zo maakten we in 2021 kennis met de zevende generatie van de Multivan, en volgde vorig jaar ook de Transporter en Caravelle ‘T7’ – het feit dat er drie jaar tussen die twee generatiewissels zit, is veelzeggend, want het bewijst dat de Caravelle en de Multivan anno 2025 compleet verschillende auto’s zijn geworden.
Toen de naam in 1981 voor het eerst opdook op de toenmalige T3, was de Caravelle weinig meer dan een rudimentair werfbusje om arbeiders te vervoeren. Dat is intussen helemaal veranderd: mede omdat hij nu samen met Ford werd ontwikkeld, is de Caravelle veel meer dan enkel ‘een Transporter met extra stoelen’. Meer nog, hij is nu zoveel polyvalenter dat je je kunt afvragen of hij de nieuwe Multivan – die zelf niet langer een utilitaire basis heeft – de wind niet uit de zeilen dreigt te nemen.
Foto’s: Jonathan Godin
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Multivan , Volkswagen Caravelle