Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Welke kiezen: Volkswagen Caravelle vs. Volkswagen Multivan

Geschreven door Laurent Blairon op

Als echte busjesspecialist heeft Volkswagen traditioneel meerdere ijzers in het vuur in dit segment, met de Caravelle en de Multivan op kop. Historisch gezien een Siamese tweeling, maar vandaag twee duidelijk verschillende modellen met een duidelijk verschillend doelpubliek.

Op een zeldzame overblijver na hebben alle eenvolumers intussen de bühne weer verlaten, maar liefhebbers van het genre kunnen wel nog terecht bij personen­wagenuitvoeringen van bestelwagens. Een genre dat Volkswagen al sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw en de legendarische T1 als geen ander beheerst.

De afgelopen jaren heeft VW zijn aanbod danig herwerkt, met een grotere focus op geëlektrificeerde modellen, maar ook binnen het kader van een uitgebreidere samenwerking met Ford. Zo maakten we in 2021 kennis met de ­zevende generatie van de Multivan, en volgde vorig jaar ook de Transporter en Caravelle ‘T7’ – het feit dat er drie jaar tussen die twee generatiewissels zit, is veel­zeggend, want het bewijst dat de Caravelle en de Multivan anno 2025 compleet verschillende auto’s zijn geworden. 

Toen de naam in 1981 voor het eerst opdook op de toenmalige T3, was de Caravelle weinig meer dan een rudimentair werfbusje om arbeiders te vervoeren. Dat is intussen helemaal veranderd: mede omdat hij nu samen met Ford werd ontwikkeld, is de Caravelle veel meer dan enkel ‘een Transporter met extra stoelen’. Meer nog, hij is nu zoveel polyvalenter dat je je kunt afvragen of hij de nieuwe Multivan – die zelf niet langer een utilitaire basis heeft – de wind niet uit de zeilen dreigt te nemen.

Foto’s: Jonathan Godin

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

Tests

Onze tests