Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Hyundai Staria Wagon?

Geschreven door Steven Appelmans op

Als grote fan van het genre was AutoGids-redacteur Steven Appelmans er als de kippen bij om Hyundai's nieuwste mini-bus een weekje voor zich op te eisen. Of hij de Staria Wagon nadien dan met spijt is terug gaan afgeven...?

46.999 €
  • Score redactie /20

Flashback naar april van 2022. Ergens op de Tuinroute tussen Port Elizabeth en Kaapstad passeert ons een wel heel futuristisch uitziend busje. De dag nadien zien we er nog zo eentje, een scenario dat zich tijdens de vakantie nog wel een aantal keer herhaald. Ik ben dusdanig gebiologeerd dat ik er zelfs mijn telefoon voor heb bovengehaald. Zij die mij kennen, zullen het beamen: het moet al heel speciaal zijn wil ik er spontaan een foto van maken!

Ondertussen was ik er al achter dat het een Hyundai Staria betrof. Dixit Google de opvolger van de Hyundai H-1, een wat miskende mini-bus wiens potentieel nooit ten volle is erkend. Wat voor een stuk te verklaren viel door z'n vrij zoutloze en generische look. Een fout die Hyundai duidelijk geen tweede keer wou maken!

Restte alleen nog het enigma waarom het ding nog niet was aangekondigd voor Europa? Meer nog, zoals mag blijken uit de inleiding, wist ik - tot de gezinsreis naar Zuid-Afrika - zelfs niet eens van het bestaan van de Staria! Alsof de Koreanen zich ergens voor schaamden.

Een gevoel dat nog altijd niet volledig is weggemasseerd, zelfs niet na een week testrijden. Want hoewel hij inmiddels weldegelijk te bestellen valt bij ons - hiep, hiep, hoezee - is die blije intrede van de Staria volledig onder de radar gepasseerd. Slimme marketing? Het kan zomaar, want mijn aandacht had de Hyundai Staria van meet af aan dus al gewonnen. 

Leuk Hyundai Staria Wagon

Je krijgt geen tweede kans op een eerste indruk. Zeg dat Hyundai het heeft gezegd! Niet alleen ik was dus danig onder de indruk van het Staria-design. De hele week werd er duchtig gewezen en gekeken. Reacties die bijzonder duidelijk te spotten vielen. De gigantische raampartijen zijn dan ook  één van die designkenmerken die de Staria zo doen opvallen. Naast uiteraard zijn unieke voorpartij en dan vooral de led-/koplampstrip die over de breedte loopt (veel meer Star Wars dan dat wordt het in dit segment niet!). 

Bovendien doen de 'speciale' looks nietsaf aan het praktisch gemak. Deze Wagon komt met negen zitplaatsen én een hoop bagageruimte. Dat laatste ook als alle plekken zijn bezet. Hij voorziet verder ook in een modern infotainment, de nodige schermen (ook dus voor de tellerpartij) én afdoende USB-oplaadpunten (op alle rijen minstens twee).

Ondanks zijn afmetingen, rijdt de Staria behoorlijk strak

En dan moet het beste nog komen. Ondanks zijn serieuze afmetingen - deze knaap meet een vlotte 5,2 meter in de lengte, 2 meter in de breedte en evenveel in de hoogte - rijdt de Staria behoorlijk strak. Als een uit de kluiten gewassen monovolumer eerder dan een mini-bus. De koets gaat in bochten dan ook niet overmatig hellen of wiegen (ideaal dus voor zij die snel wagenziek worden), terwijl de ophanging tegelijk toch voldoende veerweg overhoudt om het geheel comfortabel te dempen. 

Tel daar nog eens de 177 pk en 430 Nm bij van die pittige 2.2 CRDi - die overigens bijzonder goed werd geïsoleerd - en zijn prima schakelende achttrapsautomaat en je krijgt een som der delen die niet ver af zal zitten van de ideale (grote) gezinswagen.

Jammer Hyundai Staria Wagon

Tja, diezelfde 2,2 liter op diesel. Niet dus omdat die vermogen zou missen - integendeel - maar wel om zijn wat 'verouderde inborst'. Lees: de fiscale stempel die hij drukt door zijn relatief hoge CO2. In Vlaanderen ben je dan ook 5.897,94 euro extra kwijt aan BIV. Bovenop de 46.999 euro die deze Staria Wagon sowieso minstens moet kosten. 

Wetende dat de Staria zijn fundamenten deelt - of toch minstens baseert - op die van de Hyundai Santa Fe en die SUV wel met een (plug in)hybride-aandrijving wordt geleverd, was er dus wel ruimte om een klimaatvriendelijker alternatief te voorzien. Een kans die de Koreanen om één of andere reden hebben laten liggen.

Er was ruimte voor een klimaatvriendelijkere aandrijving, maar die kans heeft Hyundai laten liggen.

Overigens is dat niet het enige departement waar Hyundai zijn eigen model de wind uit de zeilen haalt. Want waarom krijgt de Staria - in tegenstelling tot alle andere Hyundai's - maar 3 jaar garantie in plaats van 5 (en 10 jaar op roest in plaats van 12)?

Bijzonder jammer, want voorts is de enige kanttekening die ik na een week kon maken, het missen van een armsteun langs bestuurderskant. Een manco dat allicht wel op te lossen valt via de optielijst. Of door de Luxury-versie aan te vinken op de bestelbon.

Dus Hyundai Staria Wagon

Hyundai heeft met de Staria goud in handen. Deze mini-bus kan zonder verpinken de handschoen opnemen tegen gevestigde waarden als de Volkswagen Multivan of de Mercedes V-Klasse. Zij die het wereldje wat kennen, weten dat dat de onbedreigde zwaargewichten zijn in dit segment. Ze alleen al in dezelfde zin vernoemen zou voor veel constructeurs een overwinning heten. Laat staan dat ze ze ook van partij zouden kunnen geven.

De enige die dat klaarblijkelijk niet lijkt in te zien, is Hyundai zelf. De 2.2 CRDi is verdomd goed, maar komt met een veel te zware fiscale nasleep, die hem - zeker in Vlaanderen - instant verketterd. Wetende dat de Koreanen degelijke hybridetechnologie op het schap hebben liggen, is dit een issue dat er eigenlijk geen had moeten zijn.

Hadden de Koreanen de Staria ineens ook kunnen bedenken met de gebruikelijke 5 jaar garantie (in plaats van 3 jaar). Niets fnuikt de geloofwaardigheid immers meer dan een motie van wantrouwen uit de eigen rangen. Hoe knap het ding ook uit zijn koplampen mag schijnen.

Kortom, het lijkt erop dat de Staria in hetzelfde sukkelstraatje is beland waar ook de H-1 zich eerder in heeft vastgereden. Met dat verschil dat Hyundai er zijn eigen bus deze keer - al dan niet moedwillig - zelf heeft ingestuurd.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Staria

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker