Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / KTM X-Bow

Motorfietsbouwer KTM droomt van een carrière in de automobielwereld. Zijn eerste geesteskind is de X-Bow, een vierwieler die de prestaties van een racemotor evenaart.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wanneer we klaarstaan om de rijklare KTM te testen, op een circuit nog wel, kriebelt het dan ook vanbinnen... Met onze overall, handschoenen en helm aan - indien u het nog niet gemerkt had: de X-Bow heeft geen voorruit - glijden we in het kuipstoeltje dat aan de kooi zelf is vastgemaakt, maken we de vierpuntsveiligheidsgordels vast en... bevestigen we het stuurwiel, net zoals in een raceauto. Na contact en een druk op de startknop gromt de 240 pk sterke turboviercilinder van Audi wakker.

De eerste versnelling laat zich zacht inschakelen (net zoals de andere vijf, achteruit niet meegerekend) en we zijn klaar voor de verwachte burn-out... Maar niets daarvan: de koppeling voelt aan zoals in een gewone auto en de 2.0 TFSI blijft zijn volle zelf. Discreet ook, temeer daar je met het geluid van de wind rond je helm helemaal niets meer van de motor hoort. Dat is frustrerend, maar ook hinderlijk. Daarnaast is de trekkracht nagenoeg feilloos. Hoe dan ook, met slechts 3,3 kilo per pk stuift deze bolide ervandoor als een pijl uit een... kruisboog.

Ondanks de totale afwezigheid van enige vorm van bekrachtiging voor het stuur of de remmen is de X-Bow gemakkelijk te besturen. En dankzij het ontbreken van elektronische pretbedervers zoals ABS, tractiecontrole of stabiliteitscontrole weet hij zijn bestuurder in vervoering te brengen. De KTM gedraagt zich zoals een eenzitter. Hij is even precies als een instrument, zonder parasietreacties en volgt het traject millimeterprecies.

Daarnaast is hij door zijn soepele ophanging erg comfortabel en lijkt hij ons ook geschikt voor uitstapjes op dagen dat er minder grip is.

Ongelooflijk: deze KTM maakt zijn beloftes waar en voldoet aan de verwachtingen van de grootste fanatiekelingen. Met de verhouding gewicht-vermogen van een Porsche 911 GT3 RS heeft de X-Bow een mooie toekomst in het vooruitzicht. Natuurlijk kunnen we nog altijd meer verlangen, zoals de DSG-versnellingsbak, maar die is natuurlijk zwaarder... KTM bevestigde ons dan ook dat we in de toekomst nog krachtiger versies mogen verwachten, tot 300 pk. Tenslotte puurt de Audi TTS nu al 272 pk uit dezelfde motor...

U kunt de volledige test nalezen in AutoGids 750 van 23/07/2008.

In dit artikel : KTM, KTM X-Bow

NIEUWSBRIEF