Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Land Rover Range Rover (2022): Het icoon heruitgevonden?

Geschreven door Xavier Daffe op

Dat de Range Rover een icoon is geworden, is een understatement. Met dat vleugje Britse klasse die hij altijd heeft behouden. Deze vijfde generatie is niet van plan om van die traditie af te wijken, maar wel met die onmisbare dosis moderniteit.

Prijs
NB

Het was 17 juni 1970 toen een soort ufo in Toscaans blauw de autowereld trof. De eerste Range Rover in de geschiedenis werd door de wereld begroet met een soort verwondering die voortkwam uit zijn mix van genres. De nieuwkomer wilde namelijk tegelijk luxueus en utilitair zijn, een combinatie waarvan een nieuwe noblesse uitging, terwijl het rudimentaire karakter het voorrecht bleef van de Defender en andere hardcore 4x4's.

Echte werkpaarden die zeker tegen hun taak opgewassen waren, maar niet in staat om een high-end publiek te verleiden dat op zoek was naar verfijning. In 2022 is het natuurlijk nog te vroeg om te zeggen of deze vijfde generatie, die kan worden gezien als een mooie evolutie van de stijl van de vierde generatie en te danken is aan de pennenstreek van Gerry McGovern, ook in de annalen zal blijven. 

Koetswerk en afmetingen

Zeker is dat hij de nieuwste stijlkenmerken van het merk overneemt, die werden geïntroduceerd door de vloeiende en minimalistische aspecten van de Velar uit 2017, of zelfs de Evoque van 2010. De hoekige lijnen uit de begindagen zijn verleden tijd – de tijden zijn immers veranderd. Nu willen we zachtheid, geïntegreerde deurgrepen, niets dat uitsteekt, een gepolijste look. Ook aerodynamische overwegingen zijn nu veel belangrijker dan vroeger. Zo heeft de nieuwkomer een record-Cx van 0,30.

Wie goed kijkt, vindt niettemin gelijkenissen in de algemene verhoudingen, de korte overhang vooraan, de langere achterkant, het evenwicht tussen carrosserie- en glasoppervlakken, een postuur alsof hij op zijn achtertrein rust, een horizontale gordellijn, enzovoort. Als een soort basis-DNA dat bewaard is gebleven, ondanks de ingrijpende veranderingen. En de nieuwe Range is nog steeds een grote jongen: hij is meer dan 5,05 meter lang, of zelfs 5,25 in zijn Long Wheelbase-versie.

2022 Range Rover D350 SWB

>> Lengte: 5052 mm - breedte: 2047 mm - hoogte: 1870 mm

Interieur en kofferruimte

Binnenin heerst er een plechtige sfeer dankzij kwaliteitsvolle materialen, die vaak gemaakt zijn van gerecyclede producten, maar er toch uitstekend uitzien. Deze nieuwe Range doet geen afbreuk aan de reputatie van luxe die de vorige generaties meedroegen. De stoelen voelen aan als echte Chesterfields, de interieursfeer, die naar wens kan worden geconfigureerd, vooral als je gebruikmaakt van de SVO-personaliseringsmogelijkheden, straalt kwaliteit uit en bepaalde innovatieve materialen, zoals het keramiek voor de versnellingspook, zijn verrassend.

En de ruimte van de vierzitsversie is vorstelijk, zelfs op deze versie met ‘korte’ wielbasis (3 meter). Voor het eerst in zijn geschiedenis is de Range Rover beschikbaar in een versie met 7 zitplaatsen, op voorwaarde dat je kiest voor de lange wielbasis (3,2 meter). Voor de ‘normale’ versie is het koffervolume sowieso royaal, gaande van 725 tot 1.841 liter.

2022 Range Rover D350 SWB

Specificaties en prestaties

De nieuwe Range Rover is gebouwd op het modulaire MLA-Flex-platform, dat is ontworpen om zowel verbrandings- als elektromotoren of een combinatie van beide (plug-inhybride) mogelijk te maken. De volledig elektrische Range Rover zal in 2024 beschikbaar zijn. Voorlopig bestaat het gamma uit microhybride benzine- (P400) en dieselversies (D250, D300 en D350), PHEV's in twee vermogensversies (P440e en P510e, met een theoretisch elektrisch rijbereik van 100 km – eerder 80 in werkelijkheid – dankzij een batterij van 31,8 kWh netto) en een biturbo-V8, die helemaal niet geëlektrificeerd is en 530 pk ontwikkelt. Alle versies zijn uitgerust met een achttrapsautomaat van ZF, die desgevallend de 105 kW/143 pk sterke elektromotor in zijn behuizing herbergt, evenals een reeks korte overbrengingsverhoudingen.

En, natuurlijk is er de intelligente, gestuurde, maar… niet-permanente vierwielaandrijving. Onder bepaalde omstandigheden kan de elektronica namelijk beslissen om de vooras af te koppelen als dat mogelijk is, wat een paar gram CO2 bespaart. We hebben het grootste deel van onze tests uitgevoerd in een D350 met normale wielbasis, een vierzitsversie, dat wil zeggen met afzonderlijke achterste plaatsen. Ondanks het opgegeven gewicht van 2.505 kg voor deze diesel-Range zijn de prestaties van goed allooi. De zescilinder-in-lijn van drie liter ontwikkelt 350 pk en vooral 700 Nm van 1.500 tot 3.000 t/min. Genoeg om in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en een meer dan respectabele topsnelheid van 234 km/u te halen.

2022 Range Rover D350 SWB

Rijgedrag

De 350 pk en vooral de 700 Nm doen je bijna vergeten dat deze Range 2,5 ton (!) weegt... als hij leeg is. Met dank aan de achterwielsturing, het reactievermogen van de versnellingsbak, de luchtveren en de gestuurde Bilstein-dempers, en de actieve stabilisatorstangen, die een aanzienlijke bijdrage leveren om het koetswerk in bochten zo vlak mogelijk te houden, wat zowel de efficiëntie als het comfort van de inzittenden ten goede komt. Eerlijk gezegd zijn we verrast door de rijeigenschappen, die we niet per se hadden verwacht op basis van de technische fiche.

Ook door het comfort trouwens. Niet alleen qua stilte aan boord, ook de filtering van oneffenheden is een opvallende kwaliteit. Je hebt de indruk dat de wielen en de hele ophanging ze absorberen zonder ook maar de minste parasitaire beweging aan het passagierscompartiment door te geven. Grote kunst, dat staat vast! Duikneigingen bij het remmen en steigerreacties bij het optrekken worden preventief onderdrukt om de koets zo constant mogelijk te houden. Het is duidelijk dat in de exclusieve sfeer van luxe-SUV's de Range een van de beste blijft als het gaat om de balans tussen rijcomfort en relatieve rijdynamiek.

En als het lot van zijn weinige concurrenten nog niet bezegeld was op de weg, dan zal het dat zeker zijn op het terrein, waar deze Range indrukwekkend blijft ondanks het uitgesproken wegprofiel van de banden waarmee onze testversie was uitgerust. Natuurlijk kun je best de handleiding raadplegen om er het beste uit te halen, gezien de overvloedige hoeveelheid rijhulpmiddelen. Maar wat een gemak op alle soorten terrein zodra je je daarin verdiept hebt! Een helling van 45°, automatisch opnieuw vertrekken op een gladde helling, met een gecontroleerde snelheid afdalen op een gladde ondergrond, door modder ploeteren, zijn ‘bruggen’ kruisen (die hij eigenlijk niet meer heeft gezien de dubbele driehoeken vooraan en de 5 armen per wiel achteraan), op zijn eentje en zonder schijnbare inspanning op rotsachtige ondergrond ‘kruipen’: niets lijkt hem tegen te houden, en dankzij de camera’s kun je te allen tijde in de gaten houden waar de wielen zich bevinden, zelfs 's nachts, dankzij de ‘vloerverlichting’ van de omtrek van het voertuig op de grond, geleverd door extra ledlampen aan de zijkanten. Liefhebbers van ‘echte’ terreinauto's, die vaardigheid, expertise en ervaring van de bestuurder vereisen, zullen ongetwijfeld teleurgesteld zijn om te horen dat deze nieuwe Range hen in de meeste situaties waarschijnlijk zal overtreffen.

2022 Range Rover D350 SWB

Belgische prijs Land Rover Range Rover 2022

Hoewel er nu een echte Rolls-Royce-terreinauto is (de Cullinan), is de nieuwe Range Rover niet plots goedkoop geworden. Met een vanafprijs van ongeveer 128.500 euro is zelfs de instapversie D250  niet voor iedereen weggelegd. Voor ons testexemplaar, een D350, bedraagt de minimumprijs 148.094 euro. De nieuwe Range Rover kan reeds besteld worden.

2022 Range Rover D350 SWB

>> Overzicht Belgische prijzen 2022 Land Rover Range Rover

Land Rover Range Rover 2022 - verdict AutoGids

De nieuwe Range Rover is zwaar en duur, dat is zeker. Minstens 2,4 ton voor de korte versie, 2,6 ton voor de lange versie, en minstens 128.500 euro. Maar zowel zijn gewicht als zijn prijs zijn gerechtvaardigd. Zijn gewicht door het niveau van connectiviteit, comfort en ontelbare rijhulpmiddelen. Zijn prijs door de exclusiviteit die hij nastreeft en zijn echte veelzijdigheid. Zijn weinige concurrenten, om Aston Martin, Bentley, Mercedes-Maybach of Rolls-Royce maar niet te noemen, zijn immers niet minder duur voor hetzelfde prestatieniveau, integendeel. En hij heeft een andere uitstraling op de weg dan een Audi Q7, een BMW X7 of een Mercedes GLS. Hij haalt zijn legitimiteit uit een halve eeuw bestaan en een zeer Britse elegantie die beter aanvaard wordt dan bepaalde vormen van arrogantie. Ook al is alles relatief in de huidige context van zelfingenomenheid.

 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker