Suzuki lijkt geen haast te hebben met de elektrische auto. Een jaar nadat hij de show stal op de Suzuki-stand op het Autosalon van Brussel heeft de e Vitara eindelijk de weg gevonden naar de showrooms. Een lancering die niet toevallig samenvalt met die van de Toyota Urban Cruiser, want beide modellen zijn technische klonen van elkaar.
Op zich is dat niet zo uitzonderlijk – denk maar aan de Swace en de Across – behalve dan dat deze keer wel degelijk Suzuki aan de knoppen zat bij de ontwikkeling.
Concept Suzuki e Vitara
Speciaal voor deze e Vitara ontwikkelde Suzuki een nieuw elektrisch platform. Dat werd Heartect-e gedoopt, werkt op een spanning van 400 volt en is ontworpen om met een minimum aan (zware) verstevigingen toch de batterijcellen fatsoenlijk te kunnen beschermen. In deze eerste toepassing heeft het platform een wielbasis van 2.700 millimeter, maar liefst 20 centimeter (!) meer dan de benzine-Vitara…

Voor zijn aandrijving volgt de e Vitara het principe van de eAxle: elektromotor, omvormer en ‘versnellingsbak’ (een enkelvoudige reductie) zitten daarbij verpakt in één, compact geheel. Een aanpak die bekabeling én kilo’s uitspaart…
Specificaties Suzuki e Vitara
De basisversie houdt het bij voorwielaandrijving en bestaat met 144 pk of met 174 pk, afhankelijk van de gekozen batterij. Daarnaast is er ook een AWD-variant: die AllGrip-e voegt een elektromotor op de achterwielen toe van 65 pk, voor een systeemoutput van 184 pk. Het koppel gaat van 189 Nm in de FWD-versies naar 307 Nm.

De grote troef van dit AllGrip-e is zijn Trail-modus, die de remmen aanspreekt om het effect van een zelfsper na te bootsen, en zo meer koppel te sturen naar een wiel dat nog wél grip vindt. Als AllGrip-e bekleedt de e Vitara een bijzondere positie op de markt: kleine elektrische SUV’s met vierwielaandrijving zijn sowieso al dungezaaid, en doorgaans ook veel duurder.
Batterij, rijbereik en laadkenmerken Suzuki e Vitara
Alle versies maken gebruik van een LFP-batterij, afkomstig van het Chinese BYD. In de basisversie van 144 pk heeft die een capaciteit van 49 kWh; de krachtiger varianten hebben recht op een cellenpakket van 61 kWh.

Voor de eerste claimt Suzuki een WLTP-rijbereik van 344 kilometer, met het grote pakket komt de e Vitara officieel tot 426 kilometer ver (395 kilometer als AllGrip-e). Wisselstroom laden kan met 11 kW, maar de laadsnelheid op gelijkstroom is beperkt tot een matige 90 kW.
Koetswerk & interieur Suzuki e Vitara
Al sinds 1988 staat de naam Vitara bij Suzuki synoniem voor een sympathieke compacte 4x4, en dat is voor deze nieuwe elektrische versie niet anders. Zijn look charmeert van bij de eerste oogopslag: gespierd, maar niet agressief, harmonieus en voorzien van een geslaagde lichtsignatuur.

Het interieur zet die toon verder. Verwacht geen minimalisme – je zou zelfs van een ‘drukke’ omgeving kunnen gewagen – maar het geheel past wel bij dat van een moderne 4x4: rechte lijnen, potige ventilatiemonden en een geslaagde mix van kleuren en materialen.
Hier en daar voelen de kunststoffen wat ‘light’ aan, maar de sfeer is cosy, zeker in het donker, wanneer de sfeerverlichting voor een extra toets zorgt. En hoewel de twee schermen met de aandacht gaan lopen, zijn er ook nog behoorlijk wat fysieke knoppen.
Binnen- en kofferruimte Suzuki e Vitara
In de knappe voorstoelen – afhankelijk van de versie bekleed met stof of geperforeerd (imitatie)leder is het aangenaam zitten. Achterin resulteert de lange wielbasis in een riante beenruimte, met bovendien de mogelijkheid om je voeten onder de voorstoelen te schuiven, zodat het er prima toeven is voor twee of zelfs drie inzittenden.

De koffer betaalt echter het gelag: 310 liter, en zelfs maar 238 liter voor de AllGrip-e is bitter weinig. Gelukkig is dat volume wel moduleerbaar: de achterbank is in drie delen over 16 centimeter verschuifbaar en verstelbaar. Dat zie je dan weer niet vaak in deze klasse.
Rijden Suzuki e Vitara
Van bij de eerste meters boezemt de Suzuki vertrouwen in. Er gaat een gevoel van robuustheid, sereniteit en stabiliteit uit van zijn rijgedrag. Dat is de verdienste van die lange wielbasis, maar ook van de akoestisch gelaagde voorruit. Bestuurders hebben de keuze uit drie rijmodi: Eco, Normal en Sport.

In die laatste stand geeft de e Vitara het volle pond en spurt onze AllGrip-e in 7,4 seconden naar 100 km/u (de basisversie heeft voor die oefening 9,6 seconden nodig). De topsnelheid is voor alle varianten afgetopt op 150 km/u. Er is ook een Snow-stand, bedoeld om de trekkracht op een ondergrond met weinig grip te bevorderen.
In de stad profiteert de e Vitara van een aangename eenpedaalmodus, maar vooral ook van zijn beperkte draaicirkel: 10,4 meter slechts. Het onderstel van deze kleine elektrische cross-over doet een beroep op een nieuwe MacPherson-lay-out vooraan en een meerarmige achteras, en maakt een vrij stugge indruk – mogelijk lag dat ook aan de negentienduimvelgen met 225/50-banden onder onze testauto. Tegelijk lijkt deze e Vitara toch ook een rustige rijstijl te verkiezen boven een gehaaste.
Prijs Suzuki e Vitara
Suzuki staat bekend voor zijn betaalbare auto’s, en dat blijft ook zo voor deze e Vitara… of toch relatief gezien. De basisprijzen beginnen bij 33.990 euro voor de voorwielaangedreven versie met 49 kWh-batterij en lopen op tot 41.990 voor de AllGrip-e in zijn topversie.

Verder maakt Suzuki het de klant makkelijk, want er zijn maar twee uitrustingsniveaus. De GL is al goed voorzien, met onder meer een warmtepomp, een achteruitrijcamera, parkeersensoren en ledkoplampen; de GLX is echter niet zo gek veel duurder en voegt daar nog wat leuke extra’s aan toe zoals een panoramadak, een Infinity-geluidsinstallatie, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een inductielader voor smartphones of een 360-gradencamera.
Concurrentie Suzuki e Vitara
De e Vitara komt natuurlijk uit in een erg competitief segment – denk aan de Kia EV3, Renault 4, Skoda Elroq, maar ook de Ford Puma Gen-E, BYD Atto 2 en nog een pak andere modellen – maar vormt toch een interessant totaalpakket, met twee grote troeven: ten eerste is het de minst dure 4x4-SUV op de markt (38.990 euro als GL), en ten tweede is hij gedekt door een waarborg van 5 jaar of 100.000 kilometer, en zelfs 10 jaar of 200.000 kilometer op de batterij.
Conclusie Suzuki e Vitara
Voor een eerste elektrische worp is deze Suzuki e Vitara bijzonder geslaagd. Hij probeert je niet plat te slaan met ronkende cijfers of blinkende gadgets, maar pakt uit met een reeks stevige argumenten: een leuk voorkomen, een ruim interieur, een slimme moduleerbaarheid, redelijke prijzen en een geruststellend garantiepakket.
In zijn voorwielaangedreven variant is dit een slimme stads-SUV, als AllGrip-e is hij ook geschikt voor wie in meer afgelegen of zelfs bergachtige gebieden woont, als zero emission-4x4 die je geen rib uit je lijft hoeft te kosten.
GOED
Aangename en betaalbare 4x4-EV
MAAR
Extra motor tast het laadvolume aan
Légendes
Écran — @@ Suzuki-eVitara-025@@
Zowel de menustructuur als de graphics van het centrale scherm zien er best geslaagd uit.
Boutons — @@ Stand-Suzuki-031@@
Voor de meest vitale functies hield Suzuki vast aan echte knoppen op de middenconsole en het stuur.
Statique
De e Vitara is maar 4,28 meter lang, maar rust wel op een wielbasis van maar liefst 2,70 meter.
Dashboard — @@37.Suzuki e Vitara_L@@
Het dashboard breekt met het minimalisme dat veel EV’s kenmerkt, en maakt vooral een cosy indruk.
Molette centrale — @@ Stand-Suzuki-032@@
De rijrichting kiezen doe je niet met een hendel aan het stuur, maar met een draaiknop.
Sièges avant — @@ 39.Suzuki e Vitara_L@@
De voorstoelen zien er knap uit, zeker in de topversies, waar ze bekleed zijn met geperforeerd (kunst)leer.
Coffre — @@ 46.Suzuki e Vitara_L@@
De koffer van de e Vitara is niet van de grootste, en al helemaal niet in de AllGrip-e-versie.
Banquette arrière — @@ 56.Suzuki e Vitara_L@@
De forse wielbasis vertaalt zich in een mooie beenruimte achterin. De achterbank is bovendien nog verschuifbaar.
In dit artikel : Suzuki, Suzuki E vitara