Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Toyota Urban Cruiser (2025) - de Suzuki e Vitara achterna

Geschreven door Frédéric Kevers op

De elektrische Toyota’s op onze markt kaderen altijd binnen een samenwerking met een andere constructeur. Zo is de nieuwe Urban Cruiser een technische kloon van de Suzuki e Vitara. AutoGids doet de test met de FWD 61 kWh.

Prijs
NB

De elektrische modellen in de Europese showrooms van Toyota maken stuk voor stuk deel uit van een eeneiige tweeling. Zo vormt de bZ4X, net als de daarvan afgeleide C-HR+ en bZ4X Touring, telkens de blauwdruk voor een tegenhanger bij Subaru (respectievelijk de Solterra, Uncharted en E-Outback).

Voor zijn cross-over in het B-segment sloeg ’s werelds nummer één daarentegen de handen in elkaar met een ander Japans merk: Suzuki, dat zijn e Vitara uitleende – anders dan bij bovenstaande modellen is de Toyota ditmaal de kloon. Technisch lopen e Vitara en Urban Cruiser helemaal gelijk, en voor meer uitleg verwijzen we dan ook naar de uitgebreidere test van de Suzuki.

Ontwerp Toyota Urban Cruiser

Ook esthetisch zijn de verschillen beperkt. Vooraan neemt de Urban Cruiser het nieuwe Toyota-familiegezicht over, met C-vormige koplampen die zich rond een uitwas in koetswerkkleur wrappen, wat de neus de look van een hamerhaaikop geeft. Achteraan hebben de lichtblokken een andere invulling dan die bij Suzuki.

Review 2025 Toyota Urban Cruiser

Binnenin geeft enkel het logo op het stuur aan dat je hier in een Urban Cruiser zit, en niet in een e Vitara. Voor de rest is het lood om oud ijzer: ook de Toyota biedt verrassend veel ruimte op de achterbank, maar ook hier gaat dat ten koste van de bagageruimte.

Review Toyota Urban Cruiser EV

Net zoals het van Suzuki overgenomen infotainmentsysteem niet van de snelste of de intuïtiefste is. De remenergierecuperatie in of uitschakelen doe je met een knop op de middenconsole, maar de intensiteit ervan regelen kan enkel in een (sub)menu op het scherm en vergt in totaal vijf handelingen…

Rijden Toyota Urban Cruiser

Voor deze kennismaking reden wij met de voorwielaangedreven variant met de grote batterij van 61 kWh, goed voor 174 pk en 193 Nm en een beloofd WLTP-rijbereik van 426 kilometer. Dat blijkt nogal optimistisch: op een heuvelachtig testparcours verbruikten we gemiddeld 20,0 kWh/100 km, wat in de praktijk eerder overeenkomt met 250 à 300 kilometer.

Review 2025 Toyota Urban Cruiser

Stadsverkeer ligt deze elektrische cross-over veel beter; daar slonk ons verbruik tot ongeveer 15,5 kWh/100 km, waardoor 400 kilometer wel haalbaar wordt.

Prijs Toyota Urban Cruiser

Met een basisprijs van 38.340 euro (voor de Business-uitvoering) is de Toyota wel 2.000 euro duurder dan een Suzuki e Vitara. In ruil geniet hij wel een nog langere waarborg (tot tien jaar).

Conclusie Toyota Urban Cruiser

Deze Toyota Urban Cruiser is misschien niet de meest spannende auto in zijn klasse, maar hij weet wel te overtuigen met zijn comfort, zijn uitrusting en zijn binnenruimte. Anderzijds kampt hij met dezelfde kleine koffer en hetzelfde bescheiden laadvermogen op gelijkstroom als zijn Suzuki-donor.

Om de vrij hoge prijs te rechtvaardigen rekent Toyota op zijn betrouwbaarheidsreputatie.

Verwante testen

In dit artikel : Toyota, Toyota Urban Cruiser

Web Editor

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars