De elektrische modellen in de Europese showrooms van Toyota maken stuk voor stuk deel uit van een eeneiige tweeling. Zo vormt de bZ4X, net als de daarvan afgeleide C-HR+ en bZ4X Touring, telkens de blauwdruk voor een tegenhanger bij Subaru (respectievelijk de Solterra, Uncharted en E-Outback).
Voor zijn cross-over in het B-segment sloeg ’s werelds nummer één daarentegen de handen in elkaar met een ander Japans merk: Suzuki, dat zijn e Vitara uitleende – anders dan bij bovenstaande modellen is de Toyota ditmaal de kloon. Technisch lopen e Vitara en Urban Cruiser helemaal gelijk, en voor meer uitleg verwijzen we dan ook naar de uitgebreidere test van de Suzuki.
Ontwerp Toyota Urban Cruiser
Ook esthetisch zijn de verschillen beperkt. Vooraan neemt de Urban Cruiser het nieuwe Toyota-familiegezicht over, met C-vormige koplampen die zich rond een uitwas in koetswerkkleur wrappen, wat de neus de look van een hamerhaaikop geeft. Achteraan hebben de lichtblokken een andere invulling dan die bij Suzuki.

Binnenin geeft enkel het logo op het stuur aan dat je hier in een Urban Cruiser zit, en niet in een e Vitara. Voor de rest is het lood om oud ijzer: ook de Toyota biedt verrassend veel ruimte op de achterbank, maar ook hier gaat dat ten koste van de bagageruimte.

Net zoals het van Suzuki overgenomen infotainmentsysteem niet van de snelste of de intuïtiefste is. De remenergierecuperatie in of uitschakelen doe je met een knop op de middenconsole, maar de intensiteit ervan regelen kan enkel in een (sub)menu op het scherm en vergt in totaal vijf handelingen…
Rijden Toyota Urban Cruiser
Voor deze kennismaking reden wij met de voorwielaangedreven variant met de grote batterij van 61 kWh, goed voor 174 pk en 193 Nm en een beloofd WLTP-rijbereik van 426 kilometer. Dat blijkt nogal optimistisch: op een heuvelachtig testparcours verbruikten we gemiddeld 20,0 kWh/100 km, wat in de praktijk eerder overeenkomt met 250 à 300 kilometer.

Stadsverkeer ligt deze elektrische cross-over veel beter; daar slonk ons verbruik tot ongeveer 15,5 kWh/100 km, waardoor 400 kilometer wel haalbaar wordt.
Prijs Toyota Urban Cruiser
Met een basisprijs van 38.340 euro (voor de Business-uitvoering) is de Toyota wel 2.000 euro duurder dan een Suzuki e Vitara. In ruil geniet hij wel een nog langere waarborg (tot tien jaar).
Conclusie Toyota Urban Cruiser
Deze Toyota Urban Cruiser is misschien niet de meest spannende auto in zijn klasse, maar hij weet wel te overtuigen met zijn comfort, zijn uitrusting en zijn binnenruimte. Anderzijds kampt hij met dezelfde kleine koffer en hetzelfde bescheiden laadvermogen op gelijkstroom als zijn Suzuki-donor.
Om de vrij hoge prijs te rechtvaardigen rekent Toyota op zijn betrouwbaarheidsreputatie.