Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Tesla ontslaat massaal personeel om volgende redenen

Geschreven door David Leclercq op 16-10-2017

Tesla heeft gemeld dat het 400 tot 700 van zijn 17.000 werknemers op straat zet. Officieel kregen die allemaal een slechte evaluatie…

Afgelopen week zette Tesla 400 tot 700 mensen uit allerlei departementen aan de deur. Het gaat dus om zowel arbeiders als toezichthouders, marketing- en verkoopverantwoordelijken en ingenieurs. Kortom, het hele bedrijf wordt getroffen. En 700 personen op een totaal van 17.000 – Tesla spreekt zelf van 33.000, maar dat is met Solar City en Grohmann Engineering (een Duits roboticabedrijf) meegerekend – is dat toch 4 procent van al zijn mensen.

De officiële reden

Tesla zegt dat het niet om een herstructurering gaat maar dat deze mensen allemaal een negatieve jaarlijkse evaluatie hadden gekregen. Het wijst met andere woorden de slechte prestaties van het personeel met de vinger. Dat zijn er wel heel veel, al klopt het inderdaad dat er intern heel wat zorgen bestaan rond bijvoorbeeld de productie van de Model 3, die maar niet op gang lijkt te komen. Ter herinnering: in het derde trimester van 2017 liepen er 260 van de band, terwijl CEO Elon Musk had voorzien om er 1.500 te maken. Het is duidelijk dat een deel van de ontslagen daar iets mee te maken heeft.

Andere redenen

Maar de productievertraging van de Model 3 kan niet alles verklaren. Onlangs nog kwamen een paar werknemers van de fabriek in Fremont in Californië in opstand. Hun loon zou onder het gemiddelde voor de streek liggen, de werkomstandigheden zouden erop achteruit zijn gegaan en ze wilden een vakbond oprichten om hun rechten te verdedigen via de UAW (United Auto Workers). Destijds was Elon Musk daar helemaal niet over te spreken geweest, temeer omdat de vakbonden geprobeerd hebben om hem stokken in de wielen te steken. We kunnen het uiteraard niet bewijzen, maar het zou ons niet verbazen als onder de ontslagen ook heel wat kandidaat-vertegenwoordigers van een toekomstige vakbondsdelegatie zouden zitten.

Ook in het netwerk

Ook het netwerk heeft zijn problemen en wordt getroffen. Tesla heeft altijd al een eigenzinnige manier gehad om zijn auto’s te verkopen en zal zijn netwerk misschien moeten professionaliseren. Of het zal toch homogener moeten gaan presteren. Je hoort en leest namelijk heel vaak van eigenaars en op blogs dat sommige van de onderhouds- en verkooppunten ondermaats scoren. Nu de Duitse industrie in actie is geschoten om elektrische auto’s te gaan bouwen, moet ook daar ongetwijfeld grote kuis worden gehouden.

Investeerders sussen

Het laatste punt is ongetwijfeld toeval, maar het zal ook de belangen van Tesla ten goede komen: wanneer een bedrijf zoveel geld verliest als Tesla, moeten de investeerders regelmatig worden gerustgesteld. Een grote ontslaggolf wordt vaak gezien als een goed signaal dat de mensen aan het hoofd van het bedrijf durven ingrijpen wanneer het nodig is. En als je weet dat Tesla qua beurswaarde het grootste autobedrijf van Amerika is, nog voor General Motors…

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten