Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen-groep: minder verbrandingsmotoren en meer premiumproducten

Geschreven door Frédéric Kevers op 06-04-2022

De Volkswagen-groep is van plan tot 60% van zijn modellen met verbrandingsmotor te schrappen om zich te concentreren op premiummodellen, die meer winst opleveren.

Arno Antlitz, financieel directeur van de Volkswagen-groep, verklaarde tegenover de Financial Times dat de Duitse groep tegen 2030 60% van zijn modellen met verbrandingsmotor zal schrappen, met als doel minder auto's te verkopen maar meer duurdere en dus winstgevendere modellen.

Groei is iets van het verleden

Voor Antlitz is een groei van de verkoopvolumes niet langer een doel op zich en is het beter zich te concentreren op een meer rendabel aanbod. De beste manier om dit te doen is een groter aandeel van topversies of premiummodellen aan te bieden.

Dit betekent dat het Volkswagen-concern zich zal concentreren op hoogwaardige elektrische modellen en zijn portefeuille van voertuigen met verbrandingsmotor, die momenteel meer dan 100 modellen voor de Europese markt omvat, zal afbouwen. Dat aantal zou tegen het einde van het decennium dan ook drastisch moeten dalen.

Nieuw industrieel model

Of het nu gaat om de transitie naar koolstofneutrale mobiliteit, de coronapandemie of het conflict in Oekraïne, de gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar hebben het industriële en commerciële landschap over de hele wereld ingrijpend veranderd. De autosector vormt hierop geen uitzondering en moet zijn globale aanpak herzien. Beter verkopen komt in de plaats van meer verkopen. Ook is delokalisatie niet langer een wondermiddel, en zowel constructeurs als toeleveranciers en onderaannemers reorganiseren zich rond meer lokale productieschema's, hoofdzakelijk om de afhankelijkheid van Azië in het algemeen en China in het bijzonder te beperken.

De nieuwe filosofie van het Volkswagen-concern sluit dan ook aan bij degene die Luca de Meo in gang heeft gezet toen hij aan het hoofd kwam te staan van de Renault-groep, maar ook bij de richting die merken als Volvo of Mercedes zijn ingeslagen. Het valt nog te bezien welke invloed dit zal hebben op de gemiddelde prijs van nieuwe auto's, die nu al veel te hoog is voor een groot deel van de klanten uit de middenklasse. Zie wat dat betreft ook het edito van onze hoofdredacteur in ons jongste nummer.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten