Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lamborghini Huracán Spyder: beschaafde furie

Geschreven door Xavier Daffe op

Er werd ongeduldig naar uitgekeken en hier is hij dan: de open versie van de Huracán. Met een softtop in drie delen die in zeventien seconden openklapt, vliegensvlug. Op het programma staat dezelfde dynamiek als de coupé, maar dan met openluchtgevoel. Opgelet, er is een storm op komst.

Prijs
NB

Het concept

Lamborghini telt maar twee modellen in zijn gamma, in afwachting van de Urus SUV die bevestigd is voor 2018 en voor een deel de techniek gebruikt van de Bentley Bentayga (en van andere grote SUV’s van de VW-groep). Om in de schijnwerpers te blijven, moet Lamborghini dus zorgen voor meerdere afgeleiden van zijn modellen. Eén ervan werd al een tijdje verwacht: de open versie van de mooie Huracán coupé, die zelf in 2014 gelanceerd werd. De ontwerpers wouden de lijn niet verstoren, vooral in profiel. Het moest met dak open of dicht even scherp blijven. De missie is geslaagd en de Huracán Spyder is opmerkelijk laag: 1,18 meter of bijna genoeg om onder een slagboom te rijden. Na een druk op de knop klapt het dak in zeventien seconden (en tot 50 km/u) weg in de opbergruimte achter de twee zetels, onder een klep in de vorm van een dubbele bult die ook de twee rolbeugels bedekt die omhoog schieten bij een koprol. Dit dak uit drie lagen werd vervaardigd uit stof, voornamelijk voor het gewicht. Toch weegt de Spyder nog altijd ongeveer 120 kg meer dan de Coupé, door het koprolsysteem en het elektromechanische mechanisme van de kap. Voorts is er nog een klein meergewicht door een paar verstevigingen aan de structuur in aluminium en carbon. 

  • Knappe lijn
  • Verbeterd weggedrag (constanter)
  • Goede bescherming van inzittenden (geluiden, wind, …)
  • Veelzijdiger
  • Samenspel motor / versnellingsbak / vierwielaandrijving
  • Ergonomie kan beter (trage gps, MMI Audi, …)
  • Gebrek aan opbergruimte
  • Kleine kofferruimte
  • Uiterlijk en geluid niet echt discreet
  • Beperkt zicht naar achteren

 

Wat er verandert

Het lichtjes hogere gewicht (voortaan 1.542 kg) vereiste een nieuwe afstelling van de vierwielaandrijving en de ophanging (met gestuurde schokdempers als optie). De schokdempers hebben iets meer ‘vrijheid’ dan in de Coupé. Maar het zijn nuanceverschillen, zo klein dat de meeste klanten ze zelfs niet eens zullen opmerken. Het onderstel van deze Spyder-versie is er nog altijd ruim op voorzien om overweg te kunnen met de wilde atmosferische 5.2 V10 met 610 pk en 560 Nm. Deze motor is verrassend soepel. We begrijpen dat Lambo de boot van de drukvoeding afhoudt, maar voor hoe lang nog? Het blok herneemt vanaf 1.000 tr/min en laat zonder de minste aarzeling zijn stem horen tot 8.000 tr/min. Een zenuwpees die alleen op verzoek heel wild wordt. Je moet niet veel moeite doen of hij katapulteert je naar een andere dimensie. De stroomlijn- en geluidsspecialisten deden ook hun inbreng om de inzittenden zoveel mogelijk te vrijwaren van hinderlijke turbulenties en ongewenste windgeluiden. Daarom gebruikt het tussengedeelte van het dak een synthetische rubber die erom bekendstaat goed te isoleren, terwijl kleine beweegbare windgeleiders bij hogere snelheden gefluit voorkomt ter hoogte van de oren van de inzittenden. Met geopend dak, schuift de beweegbare achterruit ook niet helemaal terug naar omhoog om te vermijden dat de luchtstroom de rust verstoort. Met het dak dicht, kun je de achterruit naar beneden schuiven om te genieten van de stem van de V10, tenminste wanneer die niet op de helft van zijn cilinders werkt want hij gebruikt cylinder-on-demandtechnologie die de Coupé nog niet had toen we hem testten. De jacht op CO2 gaat zo ver. Tegenover de Gallardo is de uitstoot met 14 procent gedaald.

Hoe rijdt hij?

We veronderstellen dat de Spyder nagenoeg hetzelfde rijdt als de Coupé. Om het lifestyleaspect van zijn open Huracán te benadrukken, liet Lamborghini ons rijden op enkele grote wegen in de hippe wijken van Miami. Eerder cruisen dus. In dat langzame verkeer rijdt de Spyder zeer goed en konden we de V10 7.000 tr/min laten draaien in … tweede tussen twee rode lichten. Kleine oneffenheden worden goed geabsorbeerd en veroorzaken nooit trillingen in de structuur. Lamborghini kondigt trouwens een 40 procent betere stijfheid aan tegenover de Gallardo Spyder, de best verkochte cabriolet van het merk ooit. De motor is elastisch en met de versnellingsbak met dubbele koppeling rijdt hij ook zacht bij lage snelheid, op voorwaarde dat je de Normal-modus selecteert met de manettino aan het stuur. In de Sport-modus verhoogt de brutaliteit, net als het gekletter in de uitlaat en wanneer je gas terugneemt. Zelfs in de minder gunstige testomstandigheden geeft hij een homogene en veelzijdige indruk met een nauwkeurige bediening (besturing, koolstof-keramische remmen, reactie motor/versnellingsbak, …). De Huracán Spyder heeft te weinig opbergruimte, maar voorts voldoet hij aan de vereisten voor dagelijks rijden. Door zijn volgzaamheid, maar ook door de goede isolatie van geluiden en wind in het interieur. Gezien de omstandigheden konden we uiteraard niet verifiëren of de Spyder daadwerkelijk 324 km/u (!) haalt, met het dak gesloten of … open.

Budget/uitrusting

Met een prijs van 225.665 euro is de Spyder-versie van de Huracán 40.500 euro duurder dan de Coupé. Dat begint aardig op te lopen, al kun je natuurlijk het excuus van de exclusiviteit inroepen. En bij de traditionele Lamborghini-klanten zal niemand zich storen aan deze meerprijs. Lamborghini verwacht 40 procent van de Huracáns te verkopen als Spyder en 60 procent als Coupé. Wat die klanten betreft: volgens de commerciële directeur van het merk uit Sant’Agata Bolognese bedraagt de gemiddelde leeftijd van de Huracán-klant … 21 jaar! In China toch, waar het vaak de eerste auto is die papa voor zijn zoon koopt. Dezelfde papa laat zich dan rijden in een limousine met chauffeur.

De concurrenten

Er bestaan heel wat concurrenten die bovendien verleidelijk zijn. We vermelden de Audi R8 V10 Plus (eveneens met 610 pk, want hij gebruikt hetzelfde blok) die 187.300 euro kost als Coupé (de Spyder is nog niet onthuld), de Ferrari 488 GTB Spider (670 pk, 234.000 euro), de Jaguar F-Type R Cabrio (550 pk, een koopje van 116.820 euro), de McLaren 650 S Spyder (650 pk, 263.000 euro) of de recente Porsche 911 Turbo S Cabrio (580 pk, 221.000 euro). Dat wordt een moeilijke keuze.

Ons verdict

Ja, hij is duur. Maar op dit niveau moet je niet op een euro meer of minder kijken. De Huracán Spyder is even krachtig maar iets minder extreem als de Coupé maar meer gericht op plezier en sensaties onder de blote hemel. Het is ongetwijfeld het meest verleidelijke model uit het huidige gamma van Lamborghini (en de Urus zal die hiërarchie niet veranderen). Begerenswaardig, exclusief, explosief, volgzaam of wild (naar keuze): deze auto heeft alle troeven om zijn gelukkige eigenaar een unieke ervaring te laten beleven, met het dak open of dicht. Dat maakt niet uit.

 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker