Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 6-Reeks: Sea, Sechs and sun

BMW vloog ons naar Lissabon in Portugal voor een eerste kennismaking met zijn opgefriste 6-Reeks. De veranderingen bleken daarbij erg beperkt.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Het concept

De derde generatie van de BMW 6-Reeks (na de eerste van 1975 tot 1989 en de tweede van 2003 tot 2010) is halverwege zijn carrière en wist in zijn vierjarig bestaan zo'n 85.000 klanten te verleiden. Hij heeft vandaag recht op een opfrisbeurt, die zoals gebruikelijk in dit segment eerder bescheiden bleef. Enerzijds omdat de auto een duidelijk afgetekend doelpubliek heeft, dat zijn makers niet teveel willen vervreemden, en anderzijds omdat zo de herverkoopwaarde van de reeds verkochte exemplaren niet wordt aangetast door een te grote stijlbreuk.
Dat betekent dus dat de 6-Reeks nog steeds een familie met drie leden is (Coupé, Cabriolet en de vierdeursversie Gran Coupé), elk met een heel eigen persoonlijkheid, die echter wel telkens dezelfde waarden delen. Ze willen namelijk stuk voor stuk echte gran turismo's zijn, die hun gebruikers veel comfort bieden in combinatie met dynamische prestaties en een opmerkelijke look.

Wat er verandert

Weinig, eigenlijk. Alle 6-Reeksen krijgen voortaan standaard adaptieve led-koplampen terwijl de voor- en zijschorten voor elke versie zijn hertekend. Ten slotte zijn ook de dubbele nieren in de neus verbreed. Zoals de andere recent onthulde of bijgewerkte BMW's krijgt hij standaard een ingebouwde sim-kaart die het infotainmentsysteem met het internet verbindt voor live muziekstreaming en real time verkeersinformatie.
Het instrumentenbord is voortaan volledig elektronisch en daardoor variabel in functie van de gekozen rijmodus. En ten slotte is een gestuurde sportuitlaat voortaan standaard. In de Eco Pro-of Comfortstand van de rijmodi blijft die nog vrij discreet, maar in Sport of Sport+ mag hij zijn zes- of achtcilinderstem ten volle laten horen.
Ook de motoren zelf zijn trouwens bijgewerkt. De 640i (3.0-turbo, 320 pk, 450 Nm) wordt 0,2 liter zuiniger (7,6 l/100 km). De biturbo-V8 van de 650i maakte een flinke vermogenssprong, van 407 pk en 600 Nm naar 450 pk en 650 Nm. Tegelijk daalde het normverbruik van 10,5 naar 8,6 l/100 km. Ook de 640d met zijn biturbodiesel van 313 pk staat nog steeds op het programma.

Hoe rijdt hij?

Wij konden in Portugal enkel de 650i Coupé aan de tand voelen. Op de snelweg is hij duidelijk in zijn sas, omdat hij daar zijn passagiers verwent met een vrij zacht ophangingscomfort en een stille werking. Het plaatje werd in onze testauto een beetje verstoord door het stuur met variabele overbrenging. Dat geeft de auto een kunstmatig stuurgevoel dat in lange snelwegbochten het vertrouwen in de auto wat schaadt.
Op de kleinere achterafwegels van Portugal kan de forse breedte van de auto je wel parten spelen. Daar bleek bovendien dat de trekkracht opvallend snel problematisch wordt, zodat het de dynamische stabiliteitscontrole overuren draait. BMW biedt als remedie alle versies aan met xDrive-vierwielaandrijving. Die optie is des te handiger wanneer je van plan bent om de Sport-modus vaak te gebruiken, want de borrelende V8-sound die dan uit de actieve uitlaat komt, zet je er spontaan toe aan om het gaspedaal nog wat dieper in te trappen.

Budget/uitrusting

Tsja, een budgetauto zal de 6-Reeks nooit worden. En 650i Coupé kost 97.700 euro, xDrive is een optie van 3.450 euro. De Cabrio is 106.800 euro, de Gran Coupé 100.200 euro. Een 640i Coupé kost minstens 85.250 euro, een 640d 88.750 euro. De uitrusting is uiteraard zeer compleet en alles opsommen zou ons te ver leiden. Een nieuwe optie is tweekleurig leer en BMW legt sterk de nadruk op het Individual-programma (kleuren en materialen op wens van de klant), dat blijkbaar bijzonder populair is onder het klandizie van de 6-Reeks.

Concurrentie

De 6-Reeks Coupé en Cabriolet hebben niet echt rivalen. De meeste andere luxecoupés of cabrio's zijn ofwel veel sportiever (Porsche 911), of veel duurder (Mercedes S-Klasse Coupé en SL, Aston Martins). De Gran Coupé zit in een drukker segment, met de Audi A7 Sportback, de Mercedes CLS en de Porsche Panamera.

Ons verdict

Deze facelift heeft de 6-Reeks niet ingrijpend veranderd. Hij blijft een grote, comfortabele cruiser die zijn bestuurder vooral stabiliteit en kracht biedt eerder dan pure sportiviteit, ondank de suggestieve klank van zijn nieuwe sportuitlaat. Het hoge motorkoppel overmant de achterwielen wel erg snel, zodat we de optionele vierwielaandrijving zouden aanraden, en op smalle wegen kan zijn forse breedte je wat parten spelen.


TECHNISCHE FICHE - BMW 650i Coupé

Motor: V8, 4395 cc
Vermogen: 450 pk bij 5500-6000 o/m
Koppel: 650 Nm bij 2000 tot 4500 o/m
0-100 km/h: 4,6 s
Topsnelheid: 250 km/h
Normverbruik: 8,6 l/100 km
CO2-uitstoot: 199 g/km
Basisprijs: 97.700 €

In dit artikel : BMW, BMW 6 Reeks

Geschreven door op

De concurrenten