Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M6 Gran Coupé

De M-afdeling van BMW stelt de M6 Gran Coupé voor als vierdeurs-M6. Of is dit eerder een M5 in avondtenue, een livrei die hem overigens in staat stelt om kleine wegeltjes beter te verslinden?

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

De achterste deuren en ruiten en de daaruit voortvloeiende verlengde dakpartij, maar ook de discretere inplanting van het derde remlicht (verzonken bovenaan in de achterruit in plaats van in de rand van het kofferdeksel) niet te na gesproken zou je de M6 Coupé met twee deuren makkelijk kunnen aanzien voor een GranCoupé met vier portieren en vice versa. De bewering dat de GranCoupé de verlengde versie is van de Coupé (de wielbasis nam toe met 116 millimeter) vindt zijn oorsprong bij de marketingmensen van het merk. In werkelijkheid rust de vierdeurscoupé op exact dezelfde wielbasis als de 5-Reeks. Het is dan ook buiten kijf dat de M6 Gran Coupé niet meer of minder is dan een als vierdeurscoupé vermomde M5.

Doordat hij 63 millimeter lager en 8 millimeter breder is dan die M5 is het frontale oppervlak van de M6 Gran Coupé kleiner dan dat van de berline (2,30 tegenover 2,39 vierkante meter). Hij is bovendien veel lichter bovenaan doordat het dak is vervaardigd uit met koolstof verstevigde kunststof (CFRP). Door deze keuze komt het zwaartepunt lager te liggen, wat het dynamische evenwicht ten goede komt. In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, en nog steeds in vergelijking met dat van de M5, accentueert zijn lange en vlakke limousinekoetswerk zijn sportieve karakter wat wendbaarheid betreft. Op kronkelige wegen en bij lastwissels lijkt de M6 Gran Coupé ons nog minder gevoelig voor koetswerkbewegingen dan de M5.

Onderhuids is de M6 Gran Coupé eigenlijk een M5. Toch bedraagt het verschil in basisprijs tussen beide modellen liefst 24.800 euro. Het feit dat de M6 Gran Coupé standaard rijkelijker is uitgerust, rechtvaardigt dit supplement amper. Maar waarom zouden we ons daar druk om maken, want een mooiere auto is toch altijd beter aan de prijs?

U kunt de Eerste Test van de BMW M6 Gran Coupé nalezen in AutoGids 875 van 15/5/2013.

In dit artikel : BMW, BMW 6 Reeks

Geschreven door op