Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

BEST CAR AWARDS

Eerste test / Citroën C1

Na de Toyota Aygo en samen met de Peugeot 108 viert ook de nieuwe Citroën C1, derde loot aan dezelfde stam, zijn première in het segment van de stadsauto's. Kan hij zich onderscheiden?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De nieuwe C1 wordt geproduceerd op dezelfde lijn (in het Tsjechische Kolin) als de Peugeot 108 en de Toyota Aygo en is technisch uiteraard zeer verwant aan die twee. Ook bij de tweede uitgave gaat de Japanner visueel zijn eigen weg, terwijl de twee Fransen ook technisch en qua prestaties opnieuw identiek zijn aan elkaar, aangezien ze dezelfde krachtbronnen gebruiken, terwijl Toyota enkel voor de eigen driecilinder kiest. Ook bij Citroën is er dus keuze tussen de 68 pk sterke eenliter-driecilinder van Japanse oorsprong en de 1.2-driecilinder van 82 pk uit de nieuwe PureTech-familie.

Die laatste konden we kort aan de tand voelen en we moeten vaststellen dat onze bevindingen nauw correleren met die van collega Cédric Derèse voor de 108. Qua wegligging en comfort ging de auto erop vooruit, terwijl de PureTech-motor levendig, maar niet echt sportief is en vrij veel kabaal maakt. In de Amsterdamse binnenstad toonde de compacte en kort draaiende lilliputter zich in zijn element, maar ook bij Citroën moeten ze hun Mirror Screen (navigeren via smartphone) bijstellen, want het systeem stuurde ons ettelijke keren compleet de verkeerde kant op. Gelukkig dat we zelf nog wel kunnen kaartlezen en ons oriënteren...

Als we goed zijn ingelicht, was de C1 bij de vorige generatie de populairste van de drieling. De nieuwe versie zal het misschien moeilijker hebben: hij leunt dicht aan bij de Peugeot, die zo mogelijk nog meer keuzemogelijkheden tot personalisering biedt, terwijl de Japanse Aygo een ietwat ander pad heeft gekozen. Misschien kan de prijs overtuigen, want van de drie is de Citroën de goedkoopste.

U kunt de Eerste Test van de Citroën C1 nalezen in AutoGids 905 van 9/7/2014.

In dit artikel : Citroën, Citroën C1

BEST CAR AWARDS

NIEUWSBRIEF

De concurrenten