Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford S-Max & Galaxy

De Ford S-Max en Galaxy zijn halverwege in hun carrière. Tijd dus voor de obligate facelift, die gepaard gaat met de introductie van zuiniger en krachtiger turbomotoren. Leve de downsizing...

Prijs
NB

De twee nieuwe tweeliterviercilinders die Ford aanbiedt in de opgefriste Galaxy en de S-Max zullen bij ons maar weinig mensen interesseren omdat ze fiscaal zwaar worden afgestraft. Dankzij een common rail met een inspuitdruk van 2.000 bar kunnen de drie nieuwe tweeliterdiesels voldoen aan de Euro 5-norm en kunnen ze alledrie dezelfde normverbruikscijfers voorleggen (stad/buiten de stad/gemengd): 7,2/4,9/5,7, wat overeenkomt met een gemiddelde CO2-uitstoot van 152 g/km. Dat gegeven pleit massaal in het voordeel van de 163 pk-versie, de nieuwe topmotor onder de tweeliter-TDCi's, waarmee we konden kennismaken in combinatie met een manuele zesversnellingsbak in de Galaxy modeljaar 2010. Die is bijgespijkerd, werd nog stiller en zuiniger en heeft het potentieel om beter te genieten van een dynamisch evenwicht dat liefhebbers van eenvolumers op prijs weten te stellen. Het niveau van geluid en trillingen wordt beter onder controle gehouden.

De tweede grote nieuwigheid vinden we terug bij de benzinemotoren. Het betreft een tweeliter-turbo met directe injectie (waarvan het vermogen van 203 pk aanleiding geeft tot een BIV van maar liefst 2.478 euro...), en meer bepaald de eerste Europese versie van de Ford-motoren van de EcoBoost-generatie, die in de Verenigde Staten al twee jaar geleden werd geïntroduceerd. Onze eerste indruk over deze motor deden we op aan het stuur van de nieuwe S-Max, de 'sportiefste' onder de eenvolumers. De 2.0 STCi vertoont een zeer lineaire werking en ontplooit de kracht van een dieselmotor over een veel breder bereik (300 Nm tussen 1.750 en 4.500 o/m), in combinatie met een romige elasticiteit. Hij wordt standaard gekoppeld aan een Powershift-versnellingsbak. Het belangrijkste dat we ervan kunnen zeggen, is dat het schakelen met zoveel slip gebeurt dat je zou denken dat je te maken hebt met een hydraulische koppelomvormer. Dat is echter geen kritiek.

De Galaxy en zijn dynamische evenknie, de S-Max, ondergaan niet alleen een (lichte) facelift, maar krijgen ook een bijgewerkte uitrusting en - vooral - nieuwe motoren. Dat zou moeten volstaan om deze Fords made in Belgium bij ons nog een tijdje aan de top van het segment van de grote eenvolumers te houden.

In dit artikel : Ford, Ford Galaxy , Ford S-Max

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker