Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi 120 : Op stadsavontuur

Geschreven door Jean-François Christiaens op

De Active-versie doet een frisse wind door het i20-gamma van Hyundai waaien – niet alleen omdat hij een beetje hoger op zijn poten staat, maar ook en vooral omdat hij een nieuwe familie van driecilinder-turbobenzinemotoren inwijdt.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.69 /20

Sinds 2001 heeft Hyundai in totaal al meer dan een miljoen SUV’s gebouwd, en met zijn Santa Fe en Tucson speelt de Koreaanse constructeur in Europa zelfs een hoofdrol in de categorie. Het B-segment wil Hyundai echter op een andere manier benaderen. Van een specifiek model om te rivaliseren met auto’s als de Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008 of Renault Captur is geen sprake – of toch niet in eerste instantie. Hyundai verkiest in de plaats om zijn i20-vijfdeurs een meer avontuurlijke look en een Active-label te geven. 

Daarmee moet de kleine Hyundai het in theorie opnemen tegen de Cross Polo van Volkswagen of zelfs tegen de Dacia Sandero Stepway, al moet het gezegd worden dat Hyundai zijn i20 Active een stuk hoger positioneert dan die laatste. In elk geval stelt het model de constructeur in staat om voor een al bij al bescheiden investering een constant groeiend marktsegment aan te boren (in 2015 ging de verkoop van kleine SUV's nog met 13 procent vooruit in België). Tegelijkertijd vormt deze Active een goede manier om de aantrekkingskracht van de i20 nog te versterken – Hyundai’s stadsauto is op enkele jaren tijd uitgegroeid van een compleet anonieme wagen tot een outsider in het B-segment. 

Bovendien wijdt de Active de nieuwe, rechtstreeks ingespoten driecilinder-turbobenzinemotor van één liter met 100 en 120 pk in, waarvan de hele i20-familie (vijfdeurs, Active en de recente driedeurs) zal kunnen profiteren. Die krachtbron zou Hyundai moeten helpen om zijn jaarlijkse productiedoelstelling van 100.000 i20-exemplaren (alle versies samen) te behalen.

  • Standaarduitrusting
  • Interieur- en kofferruimte
  • Soepele motor, hernemingen
  • Verzorgde look en afwerking
  • Geslaagde stijl
  • Aangename manuele zesversnellingsbak
  • Beperkend uitrustingsbeleid
  • Teleurstellend reëel verbruik
  • Kunstmatig stuurgevoel
  • Motortrillingen, motorgeluid onder belasting
  • Opdringerige spoorassistent
  • Automaat niet beschikbaar

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker