Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jeep Compass: micro-Cherokee

Jeep is al even afwezig in het C-segment van de SUV’s, maar keert daar nu naar terug met een volledig nieuwe Compass. Die wil de chique terreinwagen uithangen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

De Compass kwam in 2006 op de markt en vond nooit zijn plek in het segment van de compacte SUV’s. Dat was ongetwijfeld te wijten aan een te braaf uiterlijk, waardoor de weg vrij was voor de Japanners (Nissan Qashqai) en de Koreanen (Hyundai Tucson, Kia Sportage). Nochtans ging het om een dubbel aanbod in combinatie met de meer viriele Patriot. Het heeft geduurd tot 2015 en het succes van de toffe Renegade vooraleer Jeep weer in het segment van de compacte SUV’s heeft willen investeren. Die investering wordt vandaag bevestigd met de Compass, die tussen de Renegade en de Cherokee inschuift.

  • Aangename look
  • Terreincapaciteiten
  • Algemeen werkingscomfort
  • Erg matige afwerking (kunststoffen)
  • Aangetast comfort in Trailhawk-versie
  • Schokken in 9-trapsautomaat

Wat er verandert

Goed nieuws: de Compass biedt vandaag helemaal geen karakterloos lijnenspel meer. Integendeel, hij kleedt zich zoals een chique SUV door in grote lijnen de Cherokee na te doen, de vaandeldrager van het gamma. Daarmee is zijn positionering duidelijk.

De Compass is volledig nieuw aangezien hij op een aangepast Renegade-platform staat. Die structuur kreeg voor de gelegenheid een 7 centimeter langere wielbasis. Daardoor past de Compass met zijn 4,39 meter perfect in het midden tussen de Renegade (4,26 meter) en de Cherokee (4,62 meter), terwijl hij zich kan meten met heel wat rivalen zoals de Nissan Qashqai (4,38 meter) of Seat Ateca (4,36 meter). De Peugeot 3008 (4,45 meter), Kia Sportage (4,48 meter) of Volkswagen Tiguan (4,49 meter) zijn daarentegen een vleugje langer.

In het interieur leiden de grotere buitenmaten van de auto tot een interessante binnenruimte, vooral dan achterin, waar twee volwassenen heel comfortabel kunnen zitten. Je kan er zelfs met drie zitten, want voor één keer is de middelste plaats niet smal en dus echt bruikbaar. Achterin heeft het bagageruim een dubbele bodem en zijn inhoud hoort bij de grootste van het segment. De moduleerbaarheid is klassiek, met uitzondering van de neerklapbare rugleuning van de voorste passagiersstoel, waardoor lange voorwerpen kunnen worden geladen.

Hoe rijdt hij?

Het motorenpalet bestaat uit de 1.4-turbo met 140 of 170 pk en de 1.6-diesel met 120 pk, naast de 2.0 MJET (ook een diesel) met 140 of 170 pk. De basisversies zijn uiteraard voorwielaandrijvers, maar hoger in het gamma of in combinatie met de negentrapsautomaat wordt de Compass een vierwielaandrijver met een GKN Twinster-koppeling. Die wordt ook gebruikt door de Range Rover Evoque en de Ford Focus RS, maar Jeep kiest de vectoriële koppelverdeling ervan niet. Helemaal bovenaan het gamma is er net zoals in de Cherokee of de Renegade een Trailhawk-versie. Die vergroot de bodemvrijheid met 2,4 centimeter tot 22 centimeter, heeft een carterbescherming, verschillende specifieke aankledingselementen en een rijprogramma voor op rotsen (Rock) naast de programma’s Auto, Sneeuw, Zand en Modder die de andere ook hebben.

Onderweg blijken de Limited-versies van de Compass prettig dankzij een echt werkingscomfort: de ophanging filtert erg goed en de geluiddemping lijkt verzorgd voor alle bronnen van lawaai. Kortom, de Compass doet alles erg correct en past in elk geval perfect bij het imago dat Jeep heeft. De Trailhawk-versie verschilt echter sterk, want die heeft een stuggere ophanging en een minder goede geluiddemping. Daar staan zijn knappe terreinvaardigheden tegenover, waarmee hij op zijn minst even goed of misschien zelfs beter moet kunnen doen dan een VW Tiguan met Offroad-pack.

Budget & uitrusting

Met een basisprijs van 24.900 euro lijkt de Compass een koopje. Dat klopt ook, maar de minst dure diesel kost wel liefst 4.000 euro meer (28.700 euro) en dat is veel, zelfs al heeft die wel een (iets) hoger uitrustingsniveau (Longitude in plaats van Sport).

Concurrenten

In het C-segment is de concurrentie onder de SUV’s erg talrijk, zowel uit Europa als uit Azië, wat uiteraard veel volk is voor een marktdeel dat tegen 2020 goed moet zijn voor 2 miljoen auto’s per jaar (tegenover 1,6 miljoen vandaag).

Ons verdict

De Compass keert terug in een vorm die beter pas bij het imago dat een Jeep moet uitstralen. Dat geldt zowel voor het design als voor het rijgedrag of de offroadcapaciteiten, zeker in de Trailhawk-versie. Kortom, hij verzet weliswaar geen bakens in dit erg drukke segment, maar de Compass nestelt zich er gemakkelijk in en heeft als sterk punt het aura van Jeep.

In dit artikel : Jeep, Jeep Compass

Geschreven door op