Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Kia Soul

De eerste Soul werd nogal koeltjes onthaald door het publiek, dat klaarblijkelijk niet zat te wachten op dit soort auto. Zijn opvolger gooit nu het roer om: frivoliteit maakt plaats voor maturiteit.

Prijs
NB

Aangezien het concept en de algemene proporties werden overgenomen, zou je het bij een eerste aanblik misschien niet zeggen, maar deze Soul is wel degelijk gloednieuw. Geen enkel koetswerkpaneel werd gerecupereerd en het platform is afkomstig van de huidige Cee'd. Al die maatregelen vertalen zich in een Soul die erg stevig op de weg ligt, riooldeksels en dwarsnaden efficiënt filtert en slechts weinig rolneiging vertoont. De ophanging voelt weliswaar wat stug aan, maar wordt nooit springerig. Op dat vlak hebben de Kia-ingenieurs duidelijk goed werk geleverd.

Die positieve indruk wordt bevestigd door de uitstekende demping van motorgeluid en trillingen. De recente 1.6-diesel van 128 pk en 260 Nm reageert alert, zonder daarom ooit zijn stem te verheffen. Door deze souplesse rijd je al vaak sneller dan je denkt, zeker ook omdat de lange versnellingsbakspreiding ervoor zorgt dat de motor steeds in zijn comfortzone draait. Anderzijds tasten die lange verhoudingen geenszins het rijplezier aan, doordat deze kleine diesel voldoende reserves in huis heeft. De Soul anno 2014 biedt nog wel talrijke personaliseringsmogelijkheden aan, maar gaat daarin niet zover meer als zijn voorganger. Dat legt meteen een pijnpunt bloot: de uitrusting is strikt gebonden aan vooraf bepaalde afwerkingsniveaus - Collections, zoals Kia ze grootsprakerig noemt: Step, Play of Max.

De nieuwe Kia Soul wint aan maturiteit en maakt komaf met de jeugdzondes van zijn voorganger. Hij gaat er op alle vlakken op vooruit en komt voortaan bijzonder aangenaam, comfortabel en dynamisch uit de hoek. Hij is daarnaast ook functioneel en goed uitgerust. Akkoord, zijn look is in mindere mate personaliseerbaar dan vroeger, maar dat moet je eerder zien als een bewijs dat deze Koreaan volwassen is geworden. Vandaag vormt de Soul dan ook een volwaardige concurrent voor de Nissan Juke. Dat vraagt om een tweekamp...

U kunt de Eerste Test van de Kia Soul nalezen in AutoGids 898 van 2/4/2014.

In dit artikel : KIA, KIA Soul

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker