Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past.

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past.

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / EERSTE TEST | KIA SPORTAGE Duwtje in de rug

Als een van de bestsellers van het merk heeft de Kia Sportage nu al recht op een midlifefacelift. Daarbij doet tegelijkertijd een nieuwe motor zijn intrede, evenals mild hybrid-varianten.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Het is nog geen drie jaar geleden dat de huidige Sportage zijn intrede deed, maar toch komen de perfectionistische Koreanen al met een update van hun belangrijkste model. Zowel in België als op Europese schaal is de SUV namelijk goed voor een kwart van de verkoop van Kia, en in 2017 werden van dit model alleen al bijna 132.000 exemplaren gebouwd. Met deze lichte facelift, die wat wijzigingen aan koetswerk en interieur, maar ook een nieuwe 1.6-dieselmotor (ter vervanging van de 1.7) en een mild hybrid-variant met 48-voltsysteem met zich meebrengt, moet de Sportage zich staande kunnen blijven houden tegenover zijn rivalen in het SUV-C-segment. En daartoe rekenen we trouwens ook zijn neef van bij Hyundai, de Tucson, die dezelfde technische basis gebruikt… en die tegelijk recht heeft op vergelijkbare updates.

Wat er verandert

Wat het koetswerk en het nog altijd behoorlijk ruime interieur betreft, sloegen de drie designstudio’s van Kia (Frankfurt, Namyang in Korea en Irvine in Californië) de handen in elkaar om wat detailaanpassingen door te voeren. Niks wereldschokkends – we moeten zelf al goed kijken om de verschillen te zien – maar de gebruikelijke dingen bij een dergelijke lichte facelift. Zo werden de bumpers hertekend, evolueerde het radiatorrooster lichtjes en werden zowel de achterste lichtblokken gewijzigd als de leddagrijlichten vooraan, die nu gevormd worden door vier lichtpunten rond het dimlicht (zoals bij Porsche…).

En zoals bij een dergelijke gelegenheid ook vaak het geval is, worden nieuwe velgen en koetswerkkleuren aan het gamma toegevoegd. Binnenin gaat het om een nieuw stuurwiel, hertekende instrumenten, een randloos aanraakscherm van 8 duim voor het infotainmentsysteem (standaard 7 duim) en een ander design voor de ventilatiemonden en de bedieningsknoppen van het airco- en ventilatiesysteem. Qua rijhulpsystemen krijgt de Sportage een intelligente snelheidsregelaar met stop&go-functie, 360-gradencamera’s en een slaperigheidsdetectie.

Hoe hij rijdt

Ook qua aandrijfgehelen is er nieuws. Niet aan benzinezijde, want daar blijft alles bij het oude, met de atmosferische 1.6 GDi van 132 pk (uitsluitend met voorwielaandrijving en een manuele zesversnellingsbak) en de drukgevoede 1.6 T-GDi van 177 pk (voorwielaandrijving en manuele zesbak, vierwielaandrijving en manuele zesbak of gerobotiseerde zevenbak). Beide direct ingespoten benzinemotoren krijgen voortaan wel een partikelfilter om te voldoen aan de Euro 6d Temp-norm.

Bij de diesels werd de oude 1.7 CRDi met 115 of 141 pk echter vervangen door de recentere 1.6 CRDi, die we al kennen uit andere Kia’s en die verkrijgbaar is met eveneens 115 pk of met 136 pk. De minst krachtige bestaat enkel met voorwielaandrijving en een manuele zesbak, de 136 pk-versie heeft dezelfde combinatiemogelijkheden als de 1.6 T-GDi. De 2.0 CRDi ten slotte wordt enkel nog aangeboden met 185 pk, maar wordt voortaan een mild hybrid (zie kader). Deze versie heeft altijd vierwielaandrijving, maar kan gekoppeld worden aan een manuele zesbak of een klassieke achttrapsautomaat.

Die laatste configuratie konden wij in de buurt van Frankfurt kort aan de tand voelen. De Sportage komt nog altijd vrij dynamisch voor de dag voor een SUV en de toevoeging van de extra batterij en de omvormer onder de koffervloer hebben geen merkbare invloed op het weggedrag. Ook van de werking van dit EcoDynamics+-systeem merk je in de praktijk niks, tenzij wanneer je met uitgeschakelde motor bij lage snelheid opnieuw gas geeft (bijvoorbeeld bij het vertragen voor een rood licht dat plots weer op groen springt), dan kun je een klein schokje in de aandrijflijn gewaarworden.

Ons verdict

Aangezien hij nog niet zo oud was, had de Sportage weinig nodig om weer up-to-date te zijn. Kia lijkt nog wél te geloven in diesel voor zijn compacte SUV, aangezien de belangrijkste technische evoluties betrekking hebben op de CRDi-versies. De esthetische wijzigingen vergen een kennersoog, maar de Sportage mocht dan ook nog altijd gezien worden.

In dit artikel : KIA, KIA Sportage

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmns