Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

BEST CAR AWARDS

Eerste test / Lexus IS 300h

Met de nieuwe IS komt er een einde aan Lexus' dieselavontuur. Voortaan trekt de constructeur in ons land volledig de groene kaart: alle modellen die bij ons verkocht worden, zijn pure hybrides.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De Lexus IS was het model bij uitstek waarmee de luxedochter van Toyota het prestigedrietal uit Europa (Audi, BMW, Mercedes) op hun eigen territorium zou gaan bekampen. Bij de lancering van de tweede generatie werd het accent gelegd op de komst van een dieselversie. Het grote dieseloffensief in Europa is echter op een flop uitgedraaid en ook op de fleetmarkt had de IS diesel geen potten kunnen breken. Vandaar dat voor deze derde generatie van de IS resoluut werd gekozen voor techniek waarvoor Toyota wél bij de absolute wereldtop hoort: de hybride aandrijving.

De hybride IS glijdt haast geruisloos door het drukke verkeer, maar we rijden in Eco-modus en daarin reageert de hele aandrijfmodule relatief traag op het gaspedaal. Het elektrisch bekrachtigde stuur geeft een goede feeling, de auto ligt stevig op de weg, maar de ophanging is misschien iets te stug op korte wegoneffenheden vergeleken bij de rust en het comfort dat de rest van de auto uitstraalt. Op een bochtiger parcours in het Wiener Wald geeft de auto blijk van een heel evenwichtig weggedrag, met relatief weinig rolneiging en een licht onderstuur dat neigt naar neutraal als je gas terugneemt.

Met net geen 37.000 euro voor de instapversie is de auto competitief geprijsd, terwijl er voor de fleet een zeer aantrekkelijke Business-uitvoering is, met een nettoprijs van 37.500 euro. Voor een F Sport tel je zo'n 46.000 euro neer, voor de superluxueuze Privilege een goede 50.000. Dankzij zijn officiële CO2-uitstoot van 99 g/km betaal je in Vlaanderen als particulier slechts 41,12 euro BIV (in Brussel en Wallonië is dat jammer genoeg nog steeds... 2.478 euro). Lexus heeft ook een heel aantrekkelijk bedrijfswagenpakket uitgewerkt, maar het zal dan wel de dieselminnende vlootbeheerders moeten overtuigen. Vandaar dat de verkoopdoelstellingen bescheiden blijven: driehonderd exemplaren dit jaar, een goede vierhonderd in 2014.

U kunt de Eerste Test van de Lexus IS nalezen in AutoGids 878 van 26/6/2013.

In dit artikel : Lexus, Lexus IS

BEST CAR AWARDS

NIEUWSBRIEF

De concurrenten