Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Hybride benzine Plug-in | 48890 - 54290€ | 33 - 37 g/km (WLTP) |
Mazda CX-60
In het Mazda-gamma positioneert deze CX-60 (waarvan de zevenzitsversie volgt in 2023, onder de typenaam CX-80) zich één niveau hoger dan de CX-5. Deze SUV is ontworpen door het Amerikaanse centrum van het merk. De aankleding van het interieur is typisch Mazda: sober en hoogwaardig van kwaliteit, met degelijke materialen. Geen enorm en flitsend aanraakscherm hier, maar wel een compacte interface in combinatie met een zeer ergonomische draaiknop. Achterin is er genoeg ruimte, zonder meer. Dat komt omdat de motor hier in de lengte ligt, zodat er voor het interieur minder plaats overblijft dan in een even lange SUV met dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving. Deze architectuur zorgt wel voor meer rijplezier: het weggedrag is evenwichtig en natuurlijk, temeer omdat de vierwielaandrijving de achterwielen bevoordeelt. De CX-60 is ook de eerste Mazda met een plug-inhybride aandrijflijn. Hij combineert een atmosferische 2.5 op benzine met een elektromotor voor een totaalvermogen van 327 pk. Deze hybride SUV is 100% aftrekbaar voor zelfstandigen en bedrijven en zijn 17,6kWh-batterij biedt officieel een elektrisch rijbereik van 68 kilometer. Maar zijn enkelfasige oplader is wel beperkt tot 7,4 kW. Voor 2023 krijgt de CX-60 een nieuwe generatie zescilindermotoren-in-lijn – zowel een atmosferische benzine (3.0) als een diesel (3.3) – met een mildhybride 48-voltsysteem. De CX-60 is geen referentie in zijn segment, maar zijn plug-inhybrideversie heeft een prijskaartje waaraan weinig concurrerende merken kunnen tippen. Voor particuliere klanten is het wellicht interessanter om te wachten op de veelbelovende zescilindermotoren, die verkrijgbaar zullen zijn op benzine en op diesel.