Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Audi A3 1.6 TDI Ultra, BMW 116d EfficientDynamics Edition, Lexus CT 200h, Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition en Volvo V40 D2 : Ambitieuze spaarders

Ze zijn de droom van elke ambitieuze afgestudeerde, deze premiummiddenklassers. Maar dan bij voorkeur wel in een versie met lage CO2-uitstoot, zodat ze geen al te zware aanslag plegen op het startersloon…

Audi A3 1.6 TDI Ultra, BMW 116d EfficientDynamics Edition, Lexus CT 200h, Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition en Volvo V40 D2 : Ambitieuze spaarders #1

Overzicht :

Vraag aan studenten in een economische richting of aan toekomstige ingenieurs wat ze qua verloning verwachten, en de kans is groot dat ergens in het lijstje naast de smartphone, de tablet en de laptop ook een middenklasser opduikt van een (doorgaans Duitse) premiumconstructeur. Maar omdat de belasting op het voordeel van alle aard (VAA) voor bedrijfswagens afhankelijk is van de combinatie catalogusprijs en CO2- uitstoot, hebben de meeste pas afgestudeerden geen andere keuze dan voor een versie met een kleine dieselmotor te gaan.

Gelukkig voor hen hebben zowat alle constructeurs vandaag wel minstens één variant in het gamma met een extra lage uitstoot, die speciaal is ontwikkeld om tegemoet te komen aan klanten die graag aan ‘fiscale optimalisering’ doen. In deze meerkamp gaan we uitvissen of die modellen daarvoor toegevingen vragen op het vlak van comfort en rijplezier.

Dé nieuwkomer in dit vijftal is de Audi A3 1.6 TDI Ultra. In de vorige generatie van de A3 heette die spaarversie nog A3 1.6 TDIe, maar die naam sloeg duidelijk niet genoeg aan. Of toch in elk geval niet zo sterk als het BlueMotion-logo op de Volkswagen Golf, waarvan deze Audi technisch gezien een kopie is.

De op één na jongste hier is de Lexus CT 200h. Hij is wel al even op de markt, maar onderging zopas een facelift. Uiterlijk merk je dat vooral aan de neus, die het zandlopervormige radiatorrooster van de rest van het Lexus-gamma overneemt. De grootste aanpassingen zijn echter van technische aard. Door de structuurstijfheid te vergroten zou de CT tegelijk dynamischer en comfortabeler zijn. Nóg belangrijker in het kader van deze test is dat de CO2-uitstoot is gedaald van 87 naar 82 g/km, de beste waarde van de vijf. Let wel: dat resultaat haalt de CT 200h enkel op de erg bescheiden vijftienduimvelgen van de basisversie. Als je een meer luxueuze variant met grotere wielen bestelt, stijgt de uitstoot naar 88 g/km.

De Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition is in feite een geoptimaliseerde versie van de bestaande A 180 CDI, die gebruikmaakt van dezelfde, bij Renault geleende 1.5-diesel. Het grootste verschil zit hem in de langere eindoverbrenging voor de versnellingsbak en de extra lange zesde (Mercedes spreekt zelf trouwens van een “5+E-versnellingsbak”).

Sterk vergelijkbaar is de BMW 116d EffcientDynamics Edition, die echter een totaal andere motor krijgt dan de gewone 116d: in plaats van een toegeknepen 2-liter heeft hij een 1.6-diesel in de neus, die hij heeft geleend bij dochtermerk Mini. En het zou ons niet verbazen als die bij een toekomstige facelift zelfs zou worden vervangen door de nieuwe 1.5-driecilinderdiesel, die zopas zijn debuut beleefde in de al even nieuwe generatie van de Mini Hatch. Al houden de Beiers daarover zelf de lippen stijf op elkaar…

De oudste hier is de Volvo V40 D2. Zijn 1.6-diesel stamt nog uit de tijd dat het Zweedse merk eigendom was van Ford, en maakt al lang het mooie weer binnen het Volvo-gamma. Tot vandaag blijft hij de V40 ondanks zijn leeftijd nog steeds aan zeer mooie uitstootwaarden helpen – 88 g/km is even weinig als de gloednieuwe A3 TDI Ultra – al wordt hij binnenkort wel afgetroefd door Volvo’s eigen, gloednieuwe D4 met 190 pk en 400 Nm, die zich tot 81 g/km beperkt.

Geschreven door op