Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Audi A3 1.6 TDI Ultra, BMW 116d EfficientDynamics Edition, Lexus CT 200h, Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition en Volvo V40 D2 : Ambitieuze spaarders

Audi A3 1.6 TDI Ultra, BMW 116d EfficientDynamics Edition, Lexus CT 200h, Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition en Volvo V40 D2 : Ambitieuze spaarders #1
Ons verdict

De Lexus kan hier niet het hoofd bieden aan zijn rivalen. In de eerste plaats is hij sowieso al duur en moet je voor extra uitrusting een nog veel prijziger hoger uitvoeringsniveau bestellen. In ruil voor dat geld krijg je weliswaar knappe hybride technologie, maar ook een veel krapper interieur dan bij de concurrentie en een onhandige koffer. De Mercedes maakt gebruik van conventionelere techniek (met zelfs een bij Renault geleende dieselmotor) en geeft voor zijn bijna even hoge prijs niet veel meer terug dan een botspreventiesysteem. Desondanks is hij voor de rest een erg aangename (zij het ietwat stug opgehangen) auto die veel rijplezier biedt, vooral dankzij een bijzonder snedige voortrein. De Audi en de BMW eindigen op een gedeelde tweede plaats, hoewel ze erg verschillende troeven hebben. De Audi is duidelijk het ruimst hier, met de grootste koffer, en hij heeft een afwerking op topniveau. De basisprijs loopt echter snel op door de erg dure opties, die bovendien vaak verplicht in combinaties moeten worden besteld. De 1-Reeks biedt veel rijplezier, met een erg neutraal en plezierig rijevenwicht, maar valt met zijn slappe schokdemping door de mand op slechte wegen. Hij zondigt ook door een minder goede afwerking en matige stoelen. De hoofdprijs gaat dus verrassend genoeg naar de oudste van het stel, de Volvo V40. Hij biedt het beste compromis tussen comfort en rijdynamiek, heeft een prettig interieur – al is de instap achterin wat moeilijker – en is met voorsprong het minst duur hier, terwijl ook de opties bij de Zweed betaalbaarder zijn. Alleen het hopeloze infotainmentsysteem en de ergonomie moeten echt beter om een foutloos parcours te kunnen afleggen

Scorebord Interieur Technologie Onderweg Budget Totaal
1. Volvo V40 D2 V40 14,00 16,00 16,00 17,00 16,00
2. Audi A3 Sportback 1.6 TDi Ultra 81kW Attraction 16,00 16,00 14,00 14,00 15,40
3. BMW 1 Reeks Hatch 116d EfficientDynamics Edition (85 kW) 14,00 17,00 15,00 15,00 15,40
4. Mercedes-Benz A-Klasse 5d A 180 d BlueEFFICIENCY Edition 15,00 16,00 15,00 14,00 15,20
5. Lexus CT 200h 13,00 17,00 14,00 13,00 14,40

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars