Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Anders dan concurrent Mercedes kiest BMW ervoor om zijn elektrische voertuigen in hetzelfde koetswerk onder te brengen als de versies met verbrandingsmotor. Al zijn er wel enkele subtiele verschillen tussen de i5 en die andere 5-Reeks-modellen, zoals een dicht radiatorrooster en discrete i-logo’s. Standaard krijgt de elektrische Fünfer een driefasige omvormer van 11 kW mee, maar optioneel kun je die upgraden naar 22 kW. Snelladen kan tot 205 kW. Handig is de Plug & Charge-functie, waardoor je je niet meer hoeft aan te melden bij de laadpaal met een badge of een app.
BMW biedt de i5 aan in drie versies, telkens met dezelfde batterij van 81,2 kWh. De i5 eDrive40 beperkt zich tot een elektromotor van 340 pk die de achterwielen aandrijft, terwijl de xDrive40 (394 pk), en M60 xDrive (601 pk) het doen met een motor op de vooras én een op de achteras. Daarmee haalt de M60 een (elektronisch beperkte) topsnelheid van 230 km/u en spurt hij in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. De eDrive40 en xDrive40 hoeven met respectievelijk 6 en 5,4 seconden voor diezelfde oefening echter absoluut niet met het schaamrood op de flanken in een hoekje te gaan staan. Het officiële rijbereik varieert van 511 kilometer (M60 xDrive) tot 573 kilometer (eDrive 40) op een lading. Welke versie je ook kiest, de i5 laat zich verrassend snedig sturen. Alleen dat kunstmatige geluid slaat de plank compleet mis…
Dat BMW zijn eigen weg kiest naar de elektrificering, kunnen we alleen maar toejuichen. De i5 is, los van de gekozen motorversie, een bijzonder sterk product dat ook de elektrosceptici zal kunnen overtuigen. Tenminste wanneer ze eraan denken het irritante kunstmatige geluid uit te schakelen.