Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review BMW i5 Touring (2024) - de breakversie van de eDrive40 getest

Geschreven door Thibault Jacques op

De elektrische BMW i5 is er nu ook als Touring. AutoGids doet de test met de breakversie van de eDrive40.

76.300 €

BMW volgt een ander pad dan Mercedes. De elektrische EQE is er als berline en als SUV, maar een breakversie ontbreekt. De elektrische BMW i5 krijgt wel een Touring-afgeleide. En ook de eind dit jaar verwachte Audi A6 e-Tron zal verkrijgbaar zijn als Avant.

Koetswerk: design en afmetingen BMW i5 Touring

De breakversie van de elektrische 5 Reeks is net zo lang als de vierdeurs: 5,06 meter lang en 1,90 meter breed. Ook de transformatie van BMW i5 naar i5 Touring kent weinig visuele verrassingen: de met aangepaste lichtblokken getooide achterpartij krijgt een specifiek ontwerp, maar de modificaties blijven netjes binnen de designdogma's.

Review BMW i5 Touring

Erg jammer: de achterruit van de Touring is voortaan niet meer afzonderlijk te openen - dat was BMW te kostelijk om te assembleren. Al gebruiken ze de aerodynamica als excuus.

Interieur: achterbank en koffervolume BMW i5 Touring

In vergelijking met de berline groeit de kofferinhoud van de BMW i5 Touring van 490 naar 570 liter, met neergeklapte achterbank (40/20/40) neemt het laadvolume toe tot 1.700 liter. Onder de nagenoeg vlakke laadvloer vind je opbergvakken waarin je de bagageafdekking, een scheidingsnet en de laadkabels kwijt kan.

Review BMW i5 Touring

Het interieur van de BMW i5 Touring is identiek aan dat van de vierdeurs: dezelfde geslaagde sfeer, hetzelfde hoogstaande comfort en dezelfde doorgedreven geluidsisolatie, die je vrijwel helemaal afsluit van de buitenwereld - een echte huiskamer op wielen. Ook achterin is het nog altijd prima toeven: zelfs volwassen passagiers genieten op de achterbank hetzelfde comfort als de inzittenden voorin. Alleen hadden we, de praktische insteek van de Touring indachtig, misschien wat extra opbergruimte verwacht, vooral dan achterin.

Rijgedrag BMW i5 Touring

De BMW i5 Touring is een forse jongen, want groot én zwaar.  Al laat zich dat gelukkig niet voelen achter het stuur: de rij- en parkeerhulpsystemen camoufleren die afmetingen perfect. De elektronische assistentie vergroot bovendien ook het rijcomfort aanzienlijk, door je heel wat taken uit handen te nemen. Een speciale vermelding gaat daarbij naar de actieve snelheidsregelaar, voor zijn verregaande automatisering, maar evenzeer voor zijn natuurlijk aanvoelende reacties.

Review BMW i5 Touring

Gecombineerd met zijn behaaglijke schokdemping – als Touring krijgt de i5 standaard luchtvering achteraan, optioneel aan te vullen met een adaptieve ophanging – maakt dat ook deze 5-Reeks uitermate geschikt om kilometers te vreten. En om onderweg wat rijplezier te rapen, mochten er zich plots enkele kronkelwegen aanbieden. Want de elektrische aandrijving staat het  Freude am Fahren geenszins in de weg – met dank aan het uitgebalanceerde chassis,

Specs en prestaties BMW i5 Touring

Aan de motorversies wordt niet geraakt. Ook als Touring kan je de BMW i5 bestellen als eDrive40 en als M60 xDrive.De BMW i5 eDrive40 Touring houdt het bij een op de achteras gemonteerde elektromotor, die een piekvermogen van 250 kW (340 pk) paart aan een maximumkoppel van 430 Nm. Het sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt 6,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 193 km/u.

Review BMW i5 Touring

Niet snel genoeg? Als 601 pk en 820 Nm sterke M60 xDrive sprint de BMW i5 Touring in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft de elektrische break een elektronisch begrensde topsnelheid van 230 km/u.

Rijbereik en laden BMW i5 Touring

Het batterijpakket van de BMW i5 Touring eDrive40 heeft een bruikbare capaciteit van 81,2 kWh, wat zich vertaalt in een WLTP-rijbereik van maximaal 560 kilometer - dat is 22 kilometer minder dan de vierdeurs.De door twee elektromotoren aangedreven  M60 xDrive Touring gebruikt dezelfde accu, maar houdt het bij een WLTP-rijbereik van 506 kilometer. 

Review BMW i5 Touring

Op wisselstroom laat het accupakket van de i5 Touring zich opladen aan 11 kW (standaard) of 22 kW (optioneel), DC-snelladen op gelijkstroom kan aan maximaal 205 kW.

Prijs BMW i5 Touring

De meerprijs van de eDrive40 Touring tegenover de vierdeursversie van de BMW i5 bedraagt 2.600 euro. De vanafprijs bedraagt dus 76.300 euro. De krachtigere breakversie van de M60 xDrive verlaat de showroom vanaf 111.900 euro. 

Verdict BMW i5 Touring

De BMW i5 Touring overtuigt niet alleen met zijn praktische gemak en hoogstaande comfort, maar ook met zijn pittige prestaties, realistische rijbereik en lage energieverbruik. Voor de extra laadruimte moet wel wel weer extra betalen, waardoor het prijskaartje bijzonder stevig wordt. Maar op de fleetmarkt speelt dat net iets minder...

 

 

In dit artikel : BMW, BMW I5

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker