Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Berlingo met verbrandingsmotor is terug van weggeweest. In 2022 besliste Citroën om de derde generatie van zijn bestelbreak enkel nog aan te bieden als volledig elektrische ë-Berlingo, maar in 2024 is de Franse constructeur op die beslissing teruggekomen. Ondertussen had het model ook een facelift ondergaan om zijn snuit beter te doen aansluiten bij de nieuwe C3. Naast de gewone versie van 4,41 meter biedt Citroën ook een XL-variant aan van 4,76 meter. De uiterst praktische Berlingo beschikt over een gigantisch laadruim en handige schuifdeuren achteraan. Binnenin vind je overal bergvakken. De tweede zitrij bestaat afhankelijk van het uitrustingsniveau uit een klassieke achterbank in twee delen, of uit drie afzonderlijke en even grote stoelen die in de koffervloer kunnen worden weggeklapt. Ook een derde stoelenrij is beschikbaar, maar enkel nog in de lange Berlingo. Het infotainmentscherm groeide bij de jongste facelift van 8 naar 10 duim.
Onderweg getuigt de Berlingo van een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek. Benzinerijders kunnen terecht bij de 1.2 PureTech met 110 pk. Aan dieselzijde bestaat het aanbod uit twee varianten van de 1.5 BlueHDi, met 100 of 130 pk, waarbij die laatste als optie te krijgen is met een achttrapsautomaat. De PureTech 110 en de BlueHDi 100 zijn echter enkel beschikbaar in de korte Berlingo.
De flink uit de kluiten gewassen Berlingo weet te verleiden door zijn ‘innerlijke schoonheid’ en zijn praktische aspecten. De kleine 1.2 PureTech draait zacht, maar in zwaarbeladen toestand is het koppel van de diesels toch welkom. Alleen de 130 pk-versie heeft recht op een automaat.