Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Eind 2023 kreeg de in 2019 in ons land gelanceerde Tesla Model 3 een aantal visuele updates en technologische upgrades, gebundeld onder de projectnaam Highland. Je herkent hem het snelst aan zijn nieuwe koplampen, maar ook de achterzijde is nieuw, met C-vormige lichtblokken die gedeeltelijk in de kofferklep huizen. De grootste wijzigingen bevinden zich echter binnenin, waar alle hendels aan het stuur zijn verdwenen. De richtingaanwijzers bedien je voortaan met een knop op het stuur, terwijl je Drive of Reverse selecteert door over de linkerkant van het 15,4 duim grote centrale scherm te vegen. Het interieur oogt ook wat mooier, met wat hoogstaandere materialen en comfortabelere en standaard rondom verwarmde stoelen (vooraan zijn ze nu ook geventileerd).
Het koetswerk werd weer wat stijver, wat er samen met de nieuwe set-up voor het onderstel voor zorgt dat de rijdynamiek wat aangescherpt werd zonder te moeten inboeten aan comfort. De aandrijflijn verandert nauwelijks, maar de vernieuwde Tesla Model 3 geraakt wel wat verder op een batterijlading, mede dankzij een verbeterde luchtweerstandscoëfficiënt (0,21). Je kan kiezen uit vier verschillende versies, waarbij de 304 pk sterke achterwielaangedreven ‘Long Range RWD’ een rijbereik haalt tot 702 pk. De Performance AWD blijft met zijn 464 pk en vierwielaandrijving de snelste in het Model 3-gamma. De RWD kan snelladen aan 170 kW en de Long Range aan 250 kW.
Perfect is de vernieuwde Tesla Model 3 nog steeds niet. Maar weeg zijn interessante prijskaartje af tegen zijn talloze kwaliteiten (prestaties, rijbereik, laadcapaciteiten) en de concurrentie weet weer wat doen, want de moeizaam verkleinde achterstand is opnieuw wat groter geworden.