Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met de XC40 Recharge lanceerde Volvo in 2021 zijn eerste EV – eentje met een Belgisch tintje, want deze elektrische XC40 rolt samen met zijn broertjes van de band in Gent. Ondertussen heet hij EX40, maar hij blijft trouw aan de aangename sfeer die ook in de andere XC40’s heerst, en ook de ruimte achterin blijft onaangetast. De koffer verliest weliswaar enkele tientallen liters ten opzichte van een benzine-XC40, maar in ruil heeft deze EX40 een bergvak in de neus. Het infotainmentsysteem drait op Android Automotive, waardoor de apps rechtstreeks uit de Google PlayStore komen, zoals Google Maps of Google Assistant.
Het elektrische gamma werd aangepast voor 2023, met op de instapper nu een e-motor achterin in plaats van voorin. Er zijn drie versies beschikbaar: Single Motor (achterwielaandrijving, 238 pk, 67kWh-batterij netto, officiële actieradius van 479 km), Single Motor Extended Range (achterwielaandrijving, 252 pk, 79 kWh, actieradius van 575 km) en Twin Motor Performance (4x4 met dubbele motor, 422 pk, 79 kWh, actieradius van 537 km). In alle gevallen is de rijervaring efficiënt. Voor het bijladen hebben alle versies een interne lader van 11 kW. Bij gelijkstroom is de oplaadtijd min of meer gelijk, omdat de kleine accu slechts 180 kW aankan, tegen 205 kW voor de grote.
De EX40 wist zijn batterijpakket te integreren zonder praktische toegevingen te moeten doen. De actieradius is behoorlijk met zowel de kleine als de grote accu, ondanks het soms hoge brandstofverbruik. Het tussenmodel Extended Range met de grote accu lijkt ons het meest interessant.