Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onderhoudsadvies

Welke signalen wijzen op een defecte motor?

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-05-2022

Welke signalen wijzen op een defecte motor? #1
Welke signalen wijzen op een defecte motor? #1
Welke signalen wijzen op een defecte motor? #2
Welke signalen wijzen op een defecte motor? #2
Welke signalen wijzen op een defecte motor? #3
Welke signalen wijzen op een defecte motor? #3
Welke signalen wijzen op een defecte motor? #4
Welke signalen wijzen op een defecte motor? #4
Welke signalen wijzen op een defecte motor? #5
Welke signalen wijzen op een defecte motor? #5

Een interne verbrandingsmotor is een complex geheel van mechanische en elektronische onderdelen. Welke signalen wijzen op een dreigend defect?

Een motorpanne zorgt er niet alleen voor dat je niet meer kan rijden, maar leidt ook tot vaak kostbare reperaties. Voorkomen is beter dan genezen, dus kijk goed naar de eerste symptomen die kunnen wijzen op een motorprobleem. 

LEES OOK AdBlue tanken

Hedendaagse wagens hebben een elektronisch "Check Engine"-systeem. Na het starten van de auto blijft het oranje waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel even branden, voor het geval de boordcomputer problemen detecteert. Blijft dat lampje branden, dan contacteer je best zo snel mogelijk een vakman voor een diagnose van de motor. Anders kan dat lampje rood worden, wat wijst op een ernstig probleem.

Op welke signalen moet je zoal letten?

  • De motor is loom en reageert traag, met futloze acceleraties tot gevolg
  • De motor kampt met een gestegen brandstofverbruik
  • De motor klinkt onregelmatig, maakt piepende of fluitende geluiden
  • De auto hikt of schudt
  • De motor maakt een kletterend, wat metaalachtig geluid
  • De temperatuur van de motor klimt snel richting rode zone
  • De uitlaat stoot een witte of blauwe rook uit, grijze wolken of zwarte rookpluimen
  • Onder de wagen liggen oliestrepen of -plassen
  • De motor start moeilijk
  • De motor ruikt vreemd, enigszings verbrand

De mogelijke oorzaken?

Er kunnen vele oorzaken zijn, maar bepaalde symtomen zijn wel typisch voor bepaalde problemen.

  • Het verlies van vermogen kan verschillende oorzaken hebben, waaronder een manke verbranding of kapotte turbocompressor. Kabels die door knaagdieren zijn aangevreten, veroorzaken soms dat de motor bij het optrekken op hol slaat.
  • Uitlaatgassen zijn een goede indicator voor motorproblemen: wit wijst op vloeistof in het carter, blauw op onverbrande gassen en grijs op of olieverbruik of een defecte gasklep, zwart op verstopping, defecte injectoren, een doorgebrande luchtfilter, haperende sensoren of een storing in het vervuilingscontrolesysteem.
  • De stijging van het brandstofverbruik wijst op een slechte verbranding. De oorzaken kunnen zowel mechanisch als elektronisch zijn.
  • Een orangje of knipperend olielampje: onvoldoende oliedruk. Vul de olie bij en controleer op lekker. Kleurt het olielampje rood, stop dan meteen!
  • Een vreemde, wat brandigere geur kan te maken hebben met een olielek of met de turbo, al kunnen ook remproblemen aan de basis liggen. Een versleten koppeling heeft een erg specifieke geur. Hetzelfde voor een defecte katalystor, die ruikt naar rotte eieren. Ruik je karamel? Dan zou het een onverhitte motor en/of lekkende radiator kunnen zijn. Vult het interieur zich met een brandstoflucht, dan is er wellicht een lek in de inlaatpijp of de injector.
  • Staat de temperatuurmeter regelmatig boven 95°Celsius, dicht bij de rode zone? Dat wijst op overhitting. Best onmiddellijk stoppen! Voorzichtig: de koelvloeistof moet worden bijgevuld wanneer de motor koud is!
  • Loopt de motor niet meer soepel, dan kan het probleem liggen aan de bougies, de brandstofdruk of de luchtdebietmeter.
  • Een kloppende motor kan worden veroorzaakt door een slechte kwaliteit brandstof, verhoogde verbrandingskamertemperaturen en drukpieken. Dit beschadigt zuigers, koppakkingen en bougies.
  • Als de auto moeilijk start, is er waarschijnlijk een probleem met de startmotor of de elektronica. Of gewoon met de accu of een ander probleem met het elektrische systeem.
  • Verdachte klanken: een sissend geluid kan wijzen op een luchtlek of een losse riem. Tenzij het een teken is dat de distributieriem op het punt staat het te begeven. Als deze faalt, kunnen andere onderdelen van de motor, zoals de zuiger, de nokkenas of de kleppen, breken. 


Kortom, als de auto niet reageert zoals hij zou moeten reageren, laat dan zo snel mogelijk een diagnose stellen door een monteur.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests