Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Hoe koop je het best een auto?

Waarop let ik bij een testrit?

Geschreven door Tony Verhelle op 23-06-2019

Waarop let ik bij een testrit? #1

De kogel is door de kerk, u heeft uw oog laten vallen op een bepaald model en een afspraak gemaakt om hem te kunnen proefrijden. We zetten hier kort op een rij waarmee u toch best rekening kan houden.

Hoera, de afwegingen zijn gedaan, de voorkeuren en aversies gewikt en gewogen, de afspraak met de dealer is gemaakt voor een proefrit. Het spreekt vanzelf dat u al op de configurator van het betreffende merk bent langs geweest en weet wat die constructeur u te bieden heeft. Hopelijk kan u nu dan proefrijden met het model dat zo dicht mogelijk bij uw wensen aansluit.

Bij grotere merken met een landelijk testcentrum of bij grote dealers met een serieuze vloot aan testauto’s zal dat natuurlijk makkelijker gaan dan bij een dealer/invoerder met beperktere middelen. Maar het is altijd belangrijk dat u door een aantal mechanismen kijkt (of er u minstens bewust van bent) alvorens u met de SUV van uw dromen gaat rijden.

Voor de test

Informeer u zo goed mogelijk alvorens u naar de testrit gaat. Dat kan zoals gezegd op de website van het betrokken merk, maar uiteraard kan u ook uw oor eens te luisteren leggen bij onafhankelijker bronnen, zoals bijvoorbeeld de gespecialiseerde pers. Ook vrienden kunnen een grote hulp of bron van bijkomende wijsheid zijn, zeker als ze een gelijkaardig voertuig bezitten, zo lang u er maar rekening mee houdt dat hun oordeel subjectief is (en dat kan zowel in de positieve als in de negatieve zin zijn).

Wees er ook op voorbereid dat u met een model zal rijden dat doorgaans zeer goed uitgerust is, vergelijk dus de prijs daarvan met die van het basismodel en vooral met die van het model dat u geconfigureerd hebt en dat dus zeker binnen uw budget moet vallen.

Eens bij de dealer of het testcentrum aangekomen, meldt u zich aan, zegt waar u voor komt en dan wordt u doorgaans een uitleendocument voorgelegd. Dat dient uiteraard om in regel te zijn voor als er iets mocht gebeuren, lees het aandachtig en houdt u zeker aan de consignes. Zonder twijfel zal u gevraagd worden om de test “als een goede huisvader” uit te voeren, dit is geen race en het gaat hier evenmin om joy riding. Meestal krijgt u daarna de sleutels ter beschikking en mag u voor een bepaalde tijd de baan op. Tenzij voor zeer speciale auto’s (weinig waarschijnlijk bij SUV’s, tenzij u echt het ruwe terrein wil opzoeken) gaat er niemand van de garage of het centrum mee om u te begeleiden.

Tijdens de test

Neem uw tijd alvorens weg te rijden, spring niet zomaar in de testwagen om er vandoor te gaan. Wandel eerst even rond de wagen, open deuren en achterklep. Hoe groot is deze laatste, laat ze een grote laadopening, kan je de laadruimte makkelijk moduleren, is de drempel laag of hoog, steekt het achterste bumperschild ver uit en kan u er zich makkelijk aan bevuilen? Of heeft de auto een elektrische achterklep die je met een voetgebaar kan openen: zeer handig als je met heel wat bagage komt aanzeulen.

Als je de bestuurdersdeur opent, let er dan op of de drempel helemaal is afgeschermd door de deur of een gedeelte onderaan vrijlaat. Dat laatste wordt een stuk vuiler. Installeer u achter het stuur en regel rijhouding en spiegels. Hoogstwaarschijnlijk hebt u zich niet in de auto moeten laten zakken en kan u er zo in schuiven, maar als u erin moet klimmen is dat ook weer niet zo makkelijk. Stap nu terug uit en probeer de instap achterin en ga na of u achter de door u zojuist ingestelde bestuurdersstoel ook nog comfortabel kan zitten (uiteraard af te wegen in functie van uw afmetingen en de grootte van de auto).

Eens in de auto verzekert u zich ervan dan u alle basisbedieningen onder de knie hebt alvorens te vertrekken. Best is ook dat u allerlei snufjes en de connectiviteit uittest voor u vertrekt, ga niet onderweg liggen experimenteren. Dan weet u achteraf toch niet meer hoe de auto aanvoelt en het kan zelfs gevaarlijk zijn. Stel de boordcomputer opnieuw in, zo hebt u toch een klein idee van wat uw verbruik kan zijn (boordcomputers zijn doorgaans iets te optimistisch, maar het helpt in elk geval).

Probeer een parcours uit dat wat gevarieerd is en waarbij u ook een paar manoeuvres dient uit te voeren. Niks zo goed om de ‘uitersten’ van de auto te leren kennen. Als het kan zoekt u ook een aantal verschillende wegdekken op, ophangingen kunnen soms heel verschillend reageren op een minder effen ondergrond. Test als het kan de verluchting/verwarming/airco (niet alleen de prestaties maar ook de manier waarop ze moet ingesteld worden). Let op het interieurgeluid (motor, rolgeluid, geen piepjes en kraakjes, …). Hebt u een goed overzicht op de instrumenten en bedieningen, in alle omstandigheden?

Stop onderweg een paar keer om wat aantekeningen te maken en dan weer verder te rijden, u kan doorgaans toch niet alle indrukken onthouden. Schrijf zeker op wat u opvalt of waar u vragen bij heeft.

Na de test

Als de man/vrouw van de garage of het testcentrum zijn job degelijk doet, zal hij u opwachten en vragen hoe het is geweest. Vraag wat u te vragen heeft, ga na of er nog andere interessante versies zijn. Als de aandrijving u niet heeft kunnen overtuigen vraag naar eventuele andere motorversies om te testen (indien niet direct, dan later). Laat u niet afleiden door eventuele peptalk of verkoppspraatjes, concentreer u op wat u hebt ervaren en waar u nog vragen over heeft.

Last but not least, laat u tot op het laatste cijfer uitleggen wat de versie die u interesseert u zal kosten (zeker ook fiscaal) en vraag eventueel naar de verschillende mogelijkheden van financiering. De laatste tijd zijn er aardig wat mogelijkheden bijgekomen, ook als particulier kan u nu eventueel in een lease-formule stappen in plaats van de auto aan te kopen. Laat u daarover zo uitgebreid mogelijk inlichten.

Tot slot, laat u niet overhalen om ter plekke tot de ondertekeing van een verkoopscontract over te gaan. Keer terug naar huis, laat alles nog eens bezinken en overloop al uw opmerkingen en bedenkingen nog eens, die auto loopt niet weg. Zo kunt u met een gerust gemoed overgaan tot de aankoop, op een moment dat u het beste past.

Een testrit doen vooraleer je beslist? 

Boek vrijblijvend een testrit of vraag een prijsofferte aan bij één van onze partners.

Ontvang gratis onze KoopWijzer evenals het testverslag van het model, zodat u de perfecte keuze kan maken.

 

FIAT  JEEP  ALFA ROMEO

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests