Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Belastingen en fiscaliteit

LICHTEVRACHTAUTO’S : ook voor particulier gebruik?

Geschreven door Olivier Maloteaux op 03-01-2019

LICHTEVRACHTAUTO’S : ook voor particulier gebruik? #1
LICHTEVRACHTAUTO’S : ook voor particulier gebruik? #1
LICHTEVRACHTAUTO’S : ook voor particulier gebruik? #2
LICHTEVRACHTAUTO’S : ook voor particulier gebruik? #2
LICHTEVRACHTAUTO’S : ook voor particulier gebruik? #3
LICHTEVRACHTAUTO’S : ook voor particulier gebruik? #3
LICHTEVRACHTAUTO’S : ook voor particulier gebruik? #4
LICHTEVRACHTAUTO’S : ook voor particulier gebruik? #4

De zachte fiscaliteit van lichtevrachtvoertuigen is aantrekkelijk voor particulier gebruik... Maar opgelet, in 2022 zijn de regels in Wallonië veranderd!

Als we het hebben over bedrijfsvoertuigen, denken we in de eerste plaats aan de bestelwagen van de vakman om de hoek. Maar die bestelwagens zijn tegenwoordig verkrijgbaar in steeds meer uitvoeringen, waarvan sommige zelfs een interessant alternatief kunnen vormen als personenwagen. Een zogeheten ‘lichtevrachtauto’ levert natuurlijk wel wat technische beperkingen op, maar biedt daarentegen wel het voordeel van een aanzienlijk lichtere fiscaliteit dan een gewone personenwagen. Behalve in Wallonië. Even kijken…

>>> Motorhome of camper: hoe zit het met verkeersbelasting?

Wat is een lichtevrachtauto?

Laten we eerst eens kijken wanneer we wettelijk gezien mogen spreken van een lichtevrachtauto. Op fiscaal vlak moet die voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • de maximaal toegelaten massa mag niet hoger zijn dan 3.500 kilo
  • de lengte van de laadruimte moet minstens 50 procent van de wielbasis bedragen (waardoor het aantal lichtevrachtauto’s met dubbele cabine wordt beperkt, zie kader)
  • de laadruimte moet over de hele oppervlakte voorzien zijn van een vaste horizontale vloer zonder bevestigingspunten voor banken, stoelen of bijhorende veiligheidsgordels.

Waalse uitzondering

De Waalse regering heeft besloten particulieren te verhinderen een lichtevrachtvoertuig te gebruiken om minder belasting te betalen terwijl het enkel voor privé- of vrijetijdsdoeleinden wordt gebruikt. Zo zal de forfaitaire belasting op het gewicht alleen worden toegekend aan zelfstandigen die bij de KBO zijn ingeschreven, evenals aan rechtspersonen (vennootschappen en erkende verenigingen). Bovendien moet het voertuig volgens het decreet ten minste gedeeltelijk voor bedrijfsdoeleinden worden gebruikt. Anders wordt het lichtevrachtvoertuig belast zoals een personenwagen, op vermogen en CO2-uitstoot.

Voor wie?

Niet alleen voor professionals, maar voor iedereen. Er bestaan namelijk geen wettelijke bezwaren voor een particulier om op zijn eigen naam een lichtevrachtauto in te schrijven of zijn break, monovolume of SUV om te vormen om te profiteren van de fiscale voordelen die deze voertuigklasse biedt. Natuurlijk is het wel zo dat de fiscus de regels zal aanpassen zodra zou blijken dat te veel particulieren gebruikmaken van deze mogelijkheid. Dat was bijvoorbeeld het geval in 2006, toen de minimale lengte van de laadruimte werd opgetrokken van 30 naar 50 procent van de wielbasis, om een einde te maken aan de praktijk waarbij particulieren hun SUV massaal omvormden tot een ‘lichtevrachtauto met dubbele cabine’.

Welke fiscale voordelen?

Als het voertuig beantwoordt aan de fiscale definitie van de ‘lichtevrachtauto’, geniet hij een groot aantal fiscale voordelen:

  • vrijstelling van belasting op inverkeerstelling
  • lagere jaarlijkse verkeersbelasting
  • beroepskosten (afschrijving aankoopprijs, interest op financiering, verzekering, belastingen, brandstof, onderhoud, parkeerkosten, enzovoort) voor 100 procent aftrekbaar (tegenover 75 procent voor personenauto’s)
  • versnelde afschrijving (degressief)
  • de btw voor 100 procent aftrekbaar (tegenover maximaal 50 procent voor personenauto’s).

Welke beperkingen?

Door de achterbank te verwijderen kun je nog altijd een hatchback, een break, een monovolume, een SUV of elk ander model met een achterklep omvormen tot een lichtevrachtauto. Maar dan beschik je natuurlijk nog maar over twee zitplaatsen, wat niet erg praktisch is in het dagelijkse leven… Om te kunnen beschikken over een lichtevrachtauto met dubbele cabine (zie kaderstuk) moet je vertrekken van een pick-up of een bestelwagen, maar dat zijn dan weer bijzonder omvangrijke voertuigen met een rijgedrag dat minder efficiënt en comfortabel is dan dat van een personenauto. Nog een nadeel is dat een lichtevrachtauto sowieso jaarlijks een technische keuring moet ondergaan (terwijl dat voor een personenwagen normaal gezien pas na vier jaar of bij verkoop is).

Hoeveel concreet besparen?

De concrete besparingen zijn vaak evenredig met de omvang van het voertuig of meer bepaald de grootte van de motor… Voor krachtige modellen met een ‘dikke’ motor loopt de fiscale winst echter al gauw op. L

Dubbele cabine?

Aangezien de lengte van het laadvlak van een lichtevrachtauto minstens 50 procent moet bedragen van de wielbasis, mag het duidelijk zijn dat de versies met ‘dubbele cabine’ behoorlijk lang uitvallen. Een klassieke SUV komt sowieso niet meer in aanmerking. De enige modellen die wel nog voldoen aan de homologatievoorwaarden, zijn de lange versies van kleine bestelwagens (zoals de VW Caddy Maxi) en de grotere bestelwagens (zoals de VW Transporter). Die genieten zelfs met twee zitrijen nog altijd een zacht fiscaal regime, maar ze zijn wel omvangrijker en minder chic dan een klassieke personenwagen. Een scheidingswand tussen de cabine en de laadruimte is hier trouwens verplicht.

Pick-ups zijn niet langer welkom in Wallonië!

Pick-ups genieten een fiscaal gunstregime. Single cab, king cab of double cab: in België worden ze altijd beschouwd als lichtevrachtauto’s. Terwijl de versies met dubbele cabine zelden een laadbak hebben die minstens half zo lang is als de wielbasis, is de Belgische fiscus van oordeel dat een pick-up intrinsiek voldoende utilitair is om altijd als ‘lichtevracht’ beschouwd te worden. Pick-ups zijn inderdaad nog altijd ‘rustieker’ van aard dan de doorsnee-SUV, maar hun rijgedrag is er de laatste jaren zo sterk op vooruitgegaan dat ze intussen een interessant alternatief vormen als ‘gezins-4x4’, met een gigantisch fiscaal voordeel als bonus. Behalve in Wallonië, waar de lichtevrachtfiscaliteit niet langer van toepassing is op dit type voertuig dat door particulieren wordt aangekocht, en dus niet voor beroepsgebruik. Vlaanderen overweegt eveneens om pick-ups die door particulieren worden gekocht, volledig te belasten.

Onze fiscaal advies

Tests

Onze tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken