Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Hoe koop je het best een auto?

Hoe wordt de verzekeringspremie berekend?

Geschreven door David Leclercq op 22.11.2018

Hoe wordt de verzekeringspremie berekend? #1
Hoe wordt de verzekeringspremie berekend? #1
Hoe wordt de verzekeringspremie berekend? #2
Hoe wordt de verzekeringspremie berekend? #2

Je zou je kunnen afvragen waarom de prijs van eenzelfde premie varieert naargelang van de verzekeraar. Daarom leggen we hier een aantal criteria uit die in de berekening worden meegenomen.

Hoe wordt een autoverzekering berekend? Dat is een goede vraag, want het is duidelijk dat niet iedereen even veel betaalt voor zijn autoverzekering. En dat is normaal, omdat met meerdere criteria rekening wordt gehouden, waarvan sommige vast zijn en andere variabel. Volg de gids.

De bestuurder

De bestuurder van de auto – of de eventuele andere personen die ermee mogen rijden – blijft zonder twijfel het element dat het zwaarst doorweegt bij de bepaling van de verzekeringspremie. En dat begint bij de leeftijd van de verzekeringnemer. Statistisch gezien lopen jongeren onder de 26 twee tot drie keer zo veel risico op een ongeval, wat uiteraard zijn gevolgen heeft voor de premie. Daarom is het logisch dat jongere bestuurders meer betalen mensen met een iets hogere leeftijd. Omgekeerd blijkt uit dezelfde statistieken dat ook oudere mensen (senioren) meer ongevallen veroorzaken. Dat heeft niets te maken met een gebrek aan ervaring, maar wel met trager wordende reflexen. Het scenario is dus identiek, want ook hier gelden hogere premies. Voor beide gevallen zijn er echter wel bepaalde verzekeraars die toelaten dat de bestuurders hun vaardigheid laten testen via defensieve rijcursussen, wat recht geeft op een reeks kortingen.

Woonplaats

Ook je woonplaats wordt meegenomen in de complexe berekeningsformules van een premie. Wie bijvoorbeeld regelmatig naar de stad moet voor het werk, riskeert meer te moeten betalen. Dat betekent namelijk dat je meer tijd onderweg doorbrengt en dat je je op “vijandig terrein” begeeft (de stad), wat voor de verzekeraars een extra risicofactor betekent. Omgekeerd kan het gebeuren dat je een lagere premie moet betalen als je vooral op het platteland rondrijdt.

Gebruik van de auto

Statistisch gezien hebben mensen die vaker onderweg zijn meer ongevallen. Veelrijders betalen met andere woorden meer. Iemand die eerder korte trajecten rijdt en vaak het openbaar vervoer gebruikt, heeft daarentegen recht op een voorkeurstarief. Let wel: dit criterium wordt niet systematisch door alle verzekeraars toegepast. Sommigen gebruiken het, andere niet. Het kan ook gebeuren dat men niet vraagt naar het aantal kilometers dat je op een jaar rijdt, maar wel of je de auto professioneel gebruikt. In dat geval gaat de premie omhoog omdat dit volgens de verzekeraar een extra risico met zich meebrengt.

Ervaring van de bestuurder

Ben je een bestuurder zonder voorgeschiedenis? Dan is er veel kans dat je een voorkeurtarief geniet. Als de gemeenschappelijke databank van verzekeraars daarentegen vol zwarte lijnen over jou staat, wat impliceert dat je al een paar ongevallen hebt gehad, dan zal de hogere risicofactor je premie omhoogduwen. Let wel: er wordt een onderscheid gemaakt tussen ongevallen waar je “in fout” was en die waar je in je recht was. Elke verzekeraar kan trouwens een attest afleveren rond je ongevallengeschiedenis. Dat gaat tot 5 jaar terug. Oudere ongevallen zijn ‘verjaard’.

Het voertuig zelf

Of je auto klein is en weinig vermogen heeft of net duur, groot en zeer krachtig is, heeft ook zijn gevolgen voor de berekening van de premie, met een onbetwistbare logica: meer vermogen betekent meer betalen. Bepaalde koetswerkkleuren worden ook als criterium gezien. Zo vinden sommige verzekeraars een rode VW Golf GTI agressiever dan een wit exemplaar. Het klinkt misschien vreemd, maar het gebeurt echt.

Vergeet ook niet dat elke verzekeraar zijn eigen criteria toepast. Hou het daarom niet bij één offerte, maar ga er een paar vragen, of gebruik een vergelijkingstool zoals MeFirst.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken