Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch advies

Een aankoop annuleren of betwisten bij problemen

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-03-2022

Een aankoop annuleren of betwisten bij problemen #1
Een aankoop annuleren of betwisten bij problemen #1
Een aankoop annuleren of betwisten bij problemen #2
Een aankoop annuleren of betwisten bij problemen #2

Je kan steeds afzien van een aankoop, maar daarbij moet wel aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Elke verkoop van een wagen moet worden genoteerd in een geschreven koopcontract. Er bestaan wel systemen om de consument (en de verkoper) te beschermen tegen misbruik, oplichting en gedwongen verkoop.

  • Je kan de aankoop annuleren binnen de 14 kalenderdagen als de bestelbon werd getekend buiten de kantoren van de verkoper (beurs, salon, tentoonstelling, online).
  • In de concessie of bij een professionele verkoper is opzeggen niet mogelijk zonder annuleringsvergoedingen, tenzij wanneer je autokrediet is geweigerd door je financiële instelling. Je moet dan wel een opschortende voorwaarde laten opnemen op je bestelbon met betrekking tot je kredietaanvaarding. Als je geen krediet hebt weten te bekomen, wordt de verkoop kosteloos geannuleerd.
  • Als je een contract hebt getekend met een particulier, kan je je enkel terugtrekken indien de verkoper bepaalde wettelijke documenten niet heeft bezorgd.
  • En wat bij laattijdige levering? De klant moet de verkoper een redelijke extra wachttijd geven. Maar als ook deze nieuwe deadline niet wordt gehaald, kan de verkoop worden geannuleerd en het voorschot worden teruggevorderd. Het is ook mogelijk om de verkoop niet te weigeren maar wel een vergoeding te vragen ter compensatie voor de extra wachttijd.
  • Het kan gebeuren dat bij levering blijkt dat het voertuig niet overeenkomt met de omschrijving op de eerder getekende bestelbon. In dat geval kan u de auto weigeren of een schadevergoeding onderhandelen met de verkoper. Dit is een onderdeel van de wettelijke garantie.
  • Een onderhoud of herstelling kan de oorzaak zijn van een vastgesteld probleem. U moet zich dan tegen de betrokken hersteller keren.
  • In geval van problemen is het mogelijk om hulp te krijgen bij het meldpunt van de FOD Economie.
  • Wat je vooral niet mag doen, is een niet-conform contract tekenen, proberen om zelf herstellingen uit te voeren of afstand doen van je rechten. Aarzel niet om je rechtsbijstand of een advocaat in te schakelen om je belangen te verdedigen, zowel op het domein van garantie als conformiteit en levering.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests