Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Parijs 2018 / Toyota RAV4: meer hybride dan ooit

Geschreven door David Leclercq op 28-03-2018

Op het salon van New York 2018 lanceert Toyota de vijfde generatie van de RAV4. Een belangrijk model – het is eigenlijk aan deze auto dat we de SUV te danken hebben – dat sterk inzet op hybride aandrijving om te verleiden.

In het spoor van de C-HR en de geüpdatete Land Cruiser (lees hier onze test), vernieuwt Toyota zijn historische SUV RAV4 diepgaand. Hij is aan zijn vijfde generatie toe en wordt in het eerste trimester van 2019 in Europa gecommercialiseerd. Nog niet meteen dus, net als zijn eveneens vernieuwde collega Honda CR-V die voortaan ook als hybride bestaat.

TNGA

Het spreekt voor zich dat deze nieuwe generatie gebouwd is op het modulaire platform van het merk (TNGA), wat een meerwaarde betekent voor de stijfheid, het comfort en het weggedrag, maar ook de integratie van hybridecomponenten vergemakkelijkt. Toyota kondigt trouwens twee nieuwe motorisaties aan, waaronder een hybride gekoppeld aan een 2.5.

Meer SUV

De nieuwe RAV4 ziet er meer dan ooit uit als een SUV. Hij wordt gekenmerkt door een verhoogde bodemvrijheid, maar ook door meer persoonlijke en hoekigere lijnen. Op die manier probeert Toyota zijn imago te verjongen. De nieuwe RAV4 is 4,6 meter lang, precies dezelfde lengte als het vorige model dus. De koetswerkoverhangen zijn wel wat ingekort, terwijl de wielbasis 3 centimeter langer werd. In de breedte groeit de RAV4 tot 1,85 meter, wat een centimeter meer is dan vroeger. Zo staat hij wat steviger op de weg. Toyota spreekt ook over een betere moduleerbaarheid door een achterbank die gemakkelijker neerklapt en een dubbele laadvloer.     

2 liter of 2,5 liter

De nieuwe RAV4 verschijnt met twee motoren die minder brandstof verbruiken en toch krachtiger zijn. De hybride heeft voortaan een grotere cilinderinhoud van 2,5 in plaats van 2,4 liter, terwijl de andere motor een 2.0-benzine is (geen hybride dus), wellicht dezelfde als in de nieuwe Auris. Die motor wordt aangeboden met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Voor de transmissie in de hybrideversie heeft Toyota een nieuwe aandrijflijn ontwikkeld met een tweede elektromotor die de achterwielen van kracht voorziet. Het voordeel? Minder energieverlies én een meer doeltreffende vierwielaandrijving.  

 

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten