Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Toyota Land Cruiser 2018: Laatste der Mohikanen

Geschreven door Xavier Daffe op

De Land Cruiser moet schipperen tussen het rijcomfort van een limousine, vorstelijke binnenruimte en plaats voor 7 en vergeet zo zijn basiswaarden niet. Voor 2018 versterkt hij ze zelfs, met nog betere offroadcapaciteiten dan ooit tevoren.

Prijs
NB

Foto's © Jeroen Peeters

Het concept

In het rijk der SUV’s, waar de meerderheid toch maar gewoon doet alsof, zijn de echte offroaders koning. En de Toyota Land Cruiser keizer, omdat hij voor geen enkel terrein terugdeinst, maar ook omdat zijn robuuste karakter minstens even legendarisch is als zijn betrouwbaarheid. Volgens die legendes kan een Land Cruiser je naar het einde van de wereld brengen en je er ook van terughalen. Hij is trouwens een van de laatste (misschien zelfs de allerlaatste in zijn segment?) die op een robuust ladderchassis staat, waar dan zijn koetswerk op is geschroefd. Dankzij die techniek blijft hij onder alle omstandigheden stevig en stijf, zelfs wanneer hij fors wordt getorst. In omstandigheden waar zijn rivalen – met hun zelfdragende structuren – gaan wringen, blijven bij hem de koetswerknaden tussen zijn deuren constant, wat als bewijs mag gelden dat hij geen krimp geeft.

Zijn technische basis heeft ook de verdienste dat trillingen beter worden gefilterd, waardoor het interieur mooi gevrijwaard blijft van ook maar het minste kraakgeluidje. Verder blijft deze echte 4x4 onder zijn burgerlijke pak een viercilinderdiesel gebruiken van 2,8 liter, met een vermogen van 177 pk, maar vooral met 450 Nm, beschikbaar vanaf 1.600 o/m. Die ligt overlangs voorin, met de versnellingsbak (manuele zesbak in de basisversies, zestrapsautomaat vanaf het tweede uitrustingsniveau) in zijn verlengde. Hij drijft de 4 wielen permanent aan via Torsen-differentiëlen centraal en achterin (al is die laatste pas vanaf het derde uitrustingsniveau standaard). Het middendifferentieel kan manueel worden geblokkeerd, maar in de automatische stand varieert de koppelverdeling tussen de voor- en de achteras van 50/50 tot 30/70. Op dat vlak is alles eigenlijk zoals voordien, maar…

Wat er verandert

De grootste vooruitgang in vergelijking met zijn voorganger zit hem in… het design, dat nog steeds voor discussie vatbaar is, vooral dan in het interieur, maar vooral de offroadcapaciteiten, dankzij nieuwe uitrusting en rijhulpsystemen aangepast aan de zwaarste omstandigheden. Ook het comfort op de weg en de veiligheid zijn trouwens onder handen genomen. De antirolstangen zijn voortaan ontkoppelbaar zodat indien nodig de wieluitslagen kunnen vergroten. Maar de nieuwe Land Cruiser krijgt ook een Crawl-functie, waardoor de bestuurder bij een lastige beklimming of afdaling, op een gravelpad of in een modderpoel niet meer moet nadenken over het gaspedaal of de remmen. Hij of zij moet enkel de gewenste rijsnelheid kiezen, tussen 1 en 5 km/h, en daarna enkel nog het stuur bedienen, eventueel met ondersteuning van het 360 graden-camerasysteem en de extra camera’s die op de wielen zijn gericht.

De Crawl-functie werkt trouwens net zo goed vooruit als achteruit. Verder krijgt de Toyota naar het voorbeeld van het Terrain Response van Land Rover het Multi Terrain Select, waarmee hij alle rijparameters aanpast aan het type terrein: Modder en Zand, Kiezel, Rotsen,… Ook op de weg laat de Land Cruiser je kiezen tussen 5 rijmodi in combinatie met zijn luchtvering: Eco, Comfort, Normaal, Sport S en Sport S+. De afstelmogelijkheden zijn zo uitgebreid dat je je er bij wijlen in verliest.

Hoe hij rijdt

Welk terrein je ook tegenkomt, de Land Cruiser heeft altijd een gepast antwoord paraat en het moet al erg gortig worden wil hij geblokkeerd geraken. In dat geval wordt zijn hoge gewicht zijn grootste vijand en moet je niet hopen dat je hem kan duwen. En zoals zo vaak zullen in het zwaarste terrein in de eerste plaats zijn banden, in dit geval gewone straatbanden, de handdoek in de ring gooien. Maar voor de rest lijkt hij onstuitbaar en bereid om zijn 7 passagiers in het grootste comfort overal heen te brengen. En dan hebben we het nog niet gehad over zijn sleepvermogen, dat kan oplopen tot 3 ton voor een geremde aanhanger. Op de weg rijdt hij zoals een superluxe terreinwagen die de kleinere koetswerkbewegingen als gevolg van zijn architectuur, zijn gewicht en zijn zwaartepunt niet zo goed kan verbergen als bepaalde prestigeberlines. Maar hij geeft wel onder alle omstandigheden een indrukwekkend gevoel van sereniteit.

Budget & uitrusting

De Land Cruiser 2.8 D-4D bestaat in België als driedeurs (nauwelijks 10 procent van de bestellingen) en als vijfdeurs. Ze zijn er allebei in 4 uitrustingsniveaus: de Active (41.570 euro voor een vijfdeurs), die te kaalgeplukt is en die niet met de automaat kan worden besteld, de Country (49.650 euro), de Lounge (63.860 euro), die het hart van het gamma vormt, en de Premium (70.150 euro). Maar om te kunnen profiteren van alle evoluties die deze nieuwe generatie onderscheiden (Rear Cross Traffic Alert, hellingshoekmeter, Crawl-functie, gestuurde en ontkoppelbare antirolstangen, Multi Terrain Select, Torsen-differentieel in de achteras,…) moet je minstens voor de Lounge gaan, waardoor het prijskaartje flink oploopt. En je moet ook niet denken dat je een minder dure versie apart met die zaken kan uitrusten: dat is niet mogelijk. Zoals zo vaak bij Japanse merken is de optielijst beperkt en bepaalt het uitrustingsniveau welke zaken hij meekrijgt.

Concurrentie

Onder de pure terreinwagens, die steeds minder puur worden eens ze hun ladderchassis verwerpen, zijn de rivalen waar we aan denken de Land Rover Discovery 2.0 TD4 180 pk (53.200 euro) of SD4 240 pk (57.200 euro), de Range Rover Velar D180 (57.300 euro), de VW Touareg 3.0 V6 TDI 204 pk (55.840 euro), de Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D 190 pk (41.500 euro) of de Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 190 pk (55.000 tot 64.000 euro). Het is nog afwachten hoe de nieuwe Mercedes G-Klasse zich gaat positioneren…

Ons verdict

Deze nieuwe generatie van de Toyota Land Cruiser past een beetje de principes van het autonoom rijden toe op het offroaden. Met zijn uitgebreide en efficiënte rijhulpsystemen volstaat het om hem zijn ding te laten doen, en in de meeste gevallen trekt hij zich beter uit de slag dan een zondagsavonturier. Het probleem is dat al die nieuwe systemen pas beschikbaar zijn in de hogere uitrustingsniveaus, waardoor zijn prijskaartje dat van zijn rechtstreekse rivalen overstijgt, al krijgt hij voor dat ‘pijnlijke’ bedrag ook wel meer uitrusting. Het is bovendien afwachten of al die extra elektronica op langere termijn geen negatieve gevolgen zullen hebben voor zijn betrouwbaarheid en robuustheid, wat sinds jaar en dag zijn grootste argumenten zijn. Maar laat ons niet op voorhand zijn proces opmaken. Ondertussen pakt deze laatste der Mohikanen uit met een zeldzame competentie.

  • Offroadcompetenties (op voorwaarde dat je ervoor betaalt)
  • Comfort op de weg
  • Binnenruimte en koffer (vijfdeurs)
  • Robuust aanvoelen
  • Prijs- en uitrustingspolitiek
  • Niet-verwaarloosbaar gewicht
  • Bescheiden uiterlijke evolutie
  • Betrouwbaarheid elektronica op lange termijn?

In dit artikel : Toyota, Toyota Land Cruiser

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker