Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Banden / Bridgestone DriveGuard: universele runflatband

Geschreven door David Leclercq op 29-01-2016

Bandenfabrikant Bridgestone lanceert een nieuwe runflatband. Het gaat om een universeel model dat tegelijk een van de grootste minpunten van dat soort banden aanpakt, namelijk het mindere comfort.

Het principe van runflatbanden wordt al langer dan vandaag toegepast en draagt bij tot de veiligheid en de gemoedsrust, want deze technologie maakt het mogelijk om tot 80 km/h met een lekke band te blijven rijden. Met de DriveGuard lanceert Bridgestone nu een runflatband die zich richt tot de vervangingsmarkt en geschikt is voor bijna alle modellen auto’s. De DriveGuard is beschikbaar in verschillende bandenmaten gaande van 15 tot 18 duim en kan gemonteerd worden op voertuigen die standaard niet uitgerust zijn met runflats, op voorwaarde dat ze beschikken over een ingebouwde bandenspanningscontrole.

Minder stijf

Technisch gezien is de DriveGuard afgeleid van een klassieke band, maar wordt hij verstevigd op dezelfde manier als een runflat: om het gewicht van de wagen te kunnen dragen wanneer hij lek is, beschikt deze band over flanken met een verstevigde structuur en een grotere hiel om hem beter op de velg te houden. Maar zijn bedenkers hebben hem tegelijkertijd lichter en minder stijf (dus comfortabeler) willen maken dan een klassieke runflat, meer bepaald dankzij het gebruik van polyester in plaats van rubber. Het comfort is daardoor ook net iets beter dan bij klassieke runflatbanden, die steevast minder goed filteren.

Ook bij andere fabrikanten

Runflatbanden zijn tegenwoordig erg geliefd bij zowat alle bandenfabrikanten. Zo ook bij Pirelli, dat zijn zogenoemde Seal Inside-technologie ontwikkelde: daarbij zit onder het bandoppervlak een extra laag die verhardt wanneer ze aan de lucht wordt blootgesteld, zoals dat gebeurt bij een doorboring van de band (tot een maximum van 4 millimeter diep).

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten