Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Banden / Continental geeft toe aan “4-seizoens”

Geschreven door David Leclercq op 01-06-2017

Net als de andere premiumfabrikanten geeft uiteindelijk ook Continental toe aan de ontwikkeling van een 4-seizoensband, de AllSeasonContact. Waarom? Een markt die volop “boomt”.

De 4-seizoensband heeft de wind in de zeilen vandaag. Naar schatting kiest in ons land 1 Belg op 10 voor dit type band die hem jaarlijks de bandenwissel naar winterbanden uitspaart net als de ruimte om een tweede stel banden op te slaan. Voor een paar jaar ging het om een kleine nichemarkt, vandaag “boomt” de band voor alle seizoenen. In die mate zelfs dat de premiumfabrikanten hun basisprincipes (zomerbanden in de zomer, winterbanden in de winter) opzijschuiven voor een stukje marktaandeel, ook al beseffen ze wel degelijk dat de “alleseizoensband” een compromis is voor gebruikers in een stedelijke omgeving die weinig kilometers afleggen (minder dan 10.000 km/jaar).

Tussenweg

Na Pirelli en Michelin geeft nu ook Continental toe aan deze trend, maar het positioneert zijn band lichtjes anders. De AllSeasonContact wordt uiteraard gekenmerkt door een directioneel profiel, maar de lamellen zelf zijn zachter. Hier is dus geen sprake van de typische winterbandlamellen zoals op een Pirelli of op de pionier van dit genre, de GoodYear Vector 4Seasons. Als je de band van dichterbij bekijkt, vallen zelfs een aantal gelijkenissen op met de Michelin CrossClimate ook al wordt het lager aantal lamellen hier over de volledige breedte van het loopvlak verdeeld tegenover meer centraal bij de Michelin. Het is onder meer deze benadering die ertoe bijdraagt dat de Continental-band de beste rolweerstandsindex uit de categorie krijgt en dat hij op droge en warme ondergrond correct presteert. Het is verder belangrijk om weten dat Continental voor zijn eerste verkoopjaar de band aanbiedt in 33 maten, voor velgen van 14 tot 18 duim en met een snelheidsindex tot 240 km/h. Om zijn prestaties aan te tonen tijdens het koude seizoen, heeft hij het berglogo met sneeuwvlokje en een M+S-belettering. Het Europese label geeft hem een B-score voor grip op vochtig wegdek en rolweerstand. Om zijn rijgedrag in de winter veilig te maken, hebben de laboranten een rubbermengsel bedacht met een hoog siliciumgehalte voor meer grip op natte en besneeuwde winterse wegen. Dit hoge siliciumgehalte garandeert uitstekende trekkracht op drijfnatte wegen terwijl de harssamenstelling is geïnspireerd op de Cool Chili-technologie van de WinterContact TS 860.

Oefengalop

Wij konden wat kilometers testrijden met deze nieuwe band. Die volstonden om vast te stellen dat de band op droge ondergrond en bij een omgevingstemperatuur van 20° behoorlijk precies reageert. Ongetwijfeld een gevolg van een minder hol loopvlak dat de band een prima grip geeft. Wat ons ook opviel is de relatieve werkingsstilte ondanks de directionele (V-vormige) profieltekening. Voor een waardeoordeel over het gedrag in natte of winterse omstandigheden is het nog even wachten, maar we durven voorspellen dat die correct zullen zijn: de AllSeasonContact kreeg niet voor niets het winterkeurmerk waardoor hij ’s winters ook in de Europese landen die winterbanden verplichten, gebruikt mag worden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten