Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Banden / VIDEO – Goodyear Eagle 360: bolvormige en magnetische band

Geschreven door David Leclercq op 07-03-2016

In Genève heeft Goodyear een origineel prototype voorgesteld: een bolvormige band met heel wat innovaties die de ambitie heeft om uit te groeien tot dé band van de zelfrijdende auto van morgen.

Het is altijd hetzelfde verhaal: hoe kunnen we het wiel opnieuw uitvinden? Elk jaar geven alle fabrikanten hun studie-inzichten en voorspellingen, maar we moeten toegeven dat Goodyear sterk voor de dag kwam op het salon van Genève. De bandenfabrikant presenteerde de Eagle 360, een volledig bolvormige band.

Volledig beweeglijk

Het doel van deze aanpak: een volledige manoeuvreerbaarheid waarmee de auto 360 graden kan draaien en zich dus in om het even welke richting kan bewegen. Het is dus mogelijk om zijwaarts te parkeren of bijna ter plaatse rechtsomkeer te maken. “Door deze band zouden publieke parkings hun capaciteit gevoelig kunnen verhogen”, staat in het persbericht van Goodyear.  

Magnetische levitatie

Goodyear geeft ook aan dat de band niet mechanisch verbonden is met de auto, kwestie van het energieverbruik te verminderen. De band is verbonden via magnetische velden (magnetische levitatie) en gebruikt inductie.

Geprint in 3D

Dat is niet alles: de Eagle 360 is geprint in 3D en kan dus naargelang de regio waar hij verkocht of gebruikt wordt, zijn loopvlak of rubbermengeling aanpassen aan de omstandigheden. Er zou dus geen nood meer zijn aan winterbanden, terwijl het profiel kan aangepast worden aan de regen. Bij een dergelijk gebruik kan de band er ook voor zorgen dat hij heel gelijkmatig slijt.

Ook Intelligrip

De Eagle 360 gebruikt ook de Intelligrip-technologie die Goodyear al eerder voorstelde in Genève en die de richting wil aangeven voor de toekomstige autonome wagens. Een bestuurder past zijn rijgedrag ook aan in functie van wat hij ziet op de weg en voelt aan het stuur en het idee is om deze informatie te kunnen overbrengen naar de computer die de auto bestuurt. De Intelligrip-technologie zou informatie verzamelen over de weg, zoals het type ondergrond en de weersomstandigheden.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten