Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Banden / Vergelijkende test winterbanden 2016-2017: welke band is de beste? - GRATIS PDF

Geschreven door David Leclercq op 31-12-2016

De winter is zopas ingetreden en dus is het hoog tijd om uw banden te wisselen. U heeft nog geen winterset? Geen probleem, AutoGids helpt u de beste keuze te maken.

Kleine, stoere SUV’s doen het bijzonder goed in ons straatbeeld: iedereen lijkt er wel mee rond te rijden. De bandenmaat 215/60 R17 H is voor dit soort auto’s een populaire keuze, en dus is dat de maat die we hier op de winterse testbank leggen. Het deelnemersveld bestaat uit de Bridgestone Blizzak LM-80 Evo, de Continental Wintercontact TS 850 P SUV, de Dunlop SP Winter Sport 5 SUV, de Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1, de GT Radial Champiro WinterPro HP, de Hankook Winter icept evo2, de goedkope Star Performer SPTV, de Nokian WR D4, de Vredestein Wintrac Xtreme S met nieuwe rubbersamenstelling en de gunstig geprijsde Westlake SW 658. De meeste van deze SUV-winterbanden zijn afgeleid van het klassieke aanbod winterbanden voor berlines. Omdat bij deze SUV’s de off roadvereisten haast verwaarloosbaar zijn, hebben grote lamellen in de rubbers weinig zin. Rijdynamiek op zowel droog als nat asfalt, geluidscomfort en een beperkte rolweerstand worden hier meer gesmaakt. Voor we alle rubbers gemonteerd op velgen met een veertigtonner richting Noord-Zweden sturen, moeten we de banden vooraf inrijden: om zeker te zijn van de meetresultaten moet namelijk al een deeltje van het loopvlak afgesleten zijn door voorzichtig te rijden op droog asfalt. Door dat te doen verdwijnen eventuele resten van de scheidingsstoff en die soms gebruikt worden om banden mooi uit hun hete gietvorm te laten glijden (een glijmiddel dat met spiksplinternieuwe banden overigens niet alleen op sneeuw en ijs tot onaangename slippertjes kan leiden). Wanneer alle banden eindelijk ingereden zijn, hebben onze beide test-Opel Mokka’s al 1.200 kilometer extra op de tellers staan.

1e

Continental TS 850 P SUV

2e

Nokian WR D4

3e

Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1


Download hier onze volledige vergelijkende test, met de analyse van de metingen en het klassement van alle deelnemende winterbanden.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten