Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blog / Wanneer Vlaanderen denkt dat het Noorwegen is

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-11-2021

Noorwegen brengt Vlaanderen op ideeën: wat als we in 2027 nog enkel de verkoop van 100% elektrische auto's gaan toelaten? AutoGids-journalist Olivier Duquesne denkt het er zijne van.

In 2035 is het gedaan. Dat is de einddatum die Europa vooropstelt om de verkoop van nieuwe wagens die niet CO2-neutraal zijn te verbieden. Opgepast: dat zijn niet noodzakelijk alleen elektrisch aangedreven auto's. Koolstofneutraliteit kan ook verkregen worden door andere middelen dan wagens met stekker en een batterij. Toch als er een politieke wil is. Maar je ziet al van ver dat zoiets niet gaat gebeuren: momenteel zijn BEV's (Battery Electric Vehicles) de oplossing voor alle milieuproblemen, zo lijkt het wel.

De autoconstructeurs draaien dan ook overuren om de efficiëntie en het rijbereik van hun elektrische wagens te verbeteren. Met het oog op de Europese Klimaatconferentie in Glasgow (COP26) denkt de Vlaamse Regering er nu aan om nog heiliger te worden dan de paus. 

Het project

Vlaanderen wil een voortouw nemen, zo klinkt het bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Nog beter doen dat wat Europa vraagt, dat is het statement dat ze willen maken in de aanloop naar Glasgow. Het plan dat momenteel op tafel ligt: het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens vanaf 2027 beperken tot "groene auto's". En vanaf 2030 zouden ze dezelfde regels willen hanteren voor tweedehandsvoertuigen. Voor de goede verstaander: de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor, of die nu draait op benzine of diesel, op LPG of CNG, wordt verboden. En dat is inclusief hybrides, of die. nu van het milde, het zelfladende of het plug-inhybride type zijn.

Iedereen, ook particuliere autokopers, zal moeten overschakelen naar elektrische wagens (BEV of FCEV, Fuel Cell Electric Vehicles - elektrische auto's op waterstof). En dat met de geweldige laadinfrastructuur die Vlaanderen momenteel kan voorleggen...

Het laadpaaldebat

Brussel heeft reeds aangekondigd dat er tegen 2035 geen auto's met verbrandingsmotor meer zullen (mogen) rijden op zijn gewestelijk gebied. En dat ze inzetten op 11.000 oplaadpunten voor het Brusselse wagenpark, dat uit ongeveer een half miljoen voertuigen bestaat. Exclusief de pendelaars die dagelijks naar Brussel afzakken om te werken. Natuurlijk kunnen we de openbare of niet-openbare oplaadstations toevoegen die door bedrijven en particulieren worden geïnstalleerd. Met ongetwijfeld verschillende graden van kwaliteit, prijs en efficiëntie. Maar wat als je niet enkel het Brusselse Gewest, maar heel Vlaanderen volledig elektrisch wil. En niet tegen 2035, maar reeds in 2027?

Uit cijfers van Zutobi blijkt dat België het erg slecht doet op de Electric Vehicle Ready Index die onderzoekt hoe klaar een Europees land is voor de EV-transitie, met een 29e plaats op 32 onderzochte landen. Enkel Duitsland, Italië en Tsjechië doen nog slechter. De leidende landen hoeven niet te verbazen, met het Verenigd Koninkrijjk op twee en Nederland op drie. En helemaal bovenaan staat Noorwegen, dat al veel langer inzet op elektrische wagens en dus over een oplaadinfrastructuur die naam waardig beschikt. Dat de elektrische energie opgewekt wordt op een groene, natuurlijke manier helpt natuurlijk ook...

Prijs

Een van de argumenten van minister Peeters is de prijs van elektrische auto's, die rond 2026 gelijk zou zijn aan die van een vergelijkbare wagen met verbrandingsmotor. De TCO (total cost of ownership) zou zelf een stuk lager liggen, zodat ze echt interessant zouden zijn voor de gemiddelde autokoper. Maar dat lijkt me een risicovolle veronderstelling, want die elektrische wagens worden vergeleken met de topmodellen met verbrandingsmotoren. 

En dan hebben we het geeneens over de onstabiele energieprijzen die Vlaanderen helemaal niet in de hand heeft. In vijf jaar kan er een heleboel veranderen, vergelijk de prijs van elektriciteit maar eens met die van vijf jaar geleden. Wat gaat dat in 2027 geven? Of gaan we weel speciale subsidieregelingen uitvinden? En dan heb ik het geeneens over de elektriciteitsproductie of over de capaciteit die nodig is om dat sterk gestegen wagenpark van voldoende stroom te voorzien. Om het met een typisch Vlaamde volkswijsheid te zeggen: wie gaat dat betalen?

Arm Vlaanderen?

Dit project is zuiver politiek en irrationeel, zelfs een beetje kinderachtig. En wellicht asociaal. Begrijp me niet verkeerd: er moet gewerkt worden aan de implementatie van elektrische voertuigen en aan de uitbreiding van de laadinfrastructuur, maar waarom je spiegelen aan Noorwegen, een land dat inmiddels meer dan 10 jaar voorsprong genomen heeft. Gewoon om te laten zien dat het kneusje eigenlijk een hele goede student kan zijn, zonder dat hoj de tijd genomen heeft om de materie eens goed in te studeren...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten