Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Brussel / Brussels Gewestelijke Mobiliteitsplan: zones 30

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-04-2019

De regering van het Brussels Gewest heeft haar mobiliteitsplan in eerste lezing goedgekeurd. Het doel: het gebruik en het bezit van de auto verminderen. En nieuwe zones 30 installeren.

De Brusselse regering heeft in eerste lezing haar mobiliteitsplan ‘Good Move’, gelanceerd in februari 2017, goedgekeurd. Het heeft als doel de mobiliteitsassen tegen 2030 te definiëren. De hoofdlijnen bevatten een logica die is gericht op de autodruk te verminderen. Zo wordt het grondgebied van het gewest in 50 zones met “rustig verkeer” waar transitverkeer sterk ontmoedigd zal worden. Daarvoor worden er vooral nieuwe zones 30 en voorzieningen voor zwakke weggebruikers ingevoerd. Bovendien zijn er 8 belangrijke voetgangersassen gedefinieerd. Ze worden ontworpen om verplaatsingen te voet comfortabeler te maken en om de Brusselaars aan te moedigen om te onthaasten.

Meer MIVB

Dit mobiliteitsplan moedigt ook aan om de auto achter te laten, of hem zelfs niet meer te kopen. Om dat te doen, wordt er een inspanning gepland om het gebruik van het openbaar vervoer met 11% te verhogen, terwijl het gebruik van de auto met 24% wordt verminderd. Zo zou de MIVB, die 417,5 miljoen ritten bediende in 2018 (+43,8% in 10 jaar), stijgen naar 475 miljoen ritten in 2030. De wegen die door de auto’s worden gebruikt zullen hier en daar ook worden herzien. Vooral de penetratieassen zoals de E40 en A12 zullen worden herbekeken, maar ook de Keizer Karellaan, de Lambermontlaan, de Louizalaan, het Meiserplein en het Sainctelettesquare. Bovendien zal het viaduct Hermann Debroux waarschijnlijk worden gesloopt.

Nog niet definitief

Het plan moet wel nog worden gefinaliseerd. Voordien zal het worden onderworpen aan een openbaar onderzoek. Dat wordt gehouden van 15 juni tot 15 oktober met informatiesessies in de wijken. Indien nodig kan de overheid (die na de verkiezingen in mei anders zou kunnen uitvallen) nog wijzigingen doorvoeren. Het zou dus in principe moeten worden goedgekeurd voor eind 2019. De regering heeft het budget voor investeringen in het openbaar vervoer al goedgekeurd: 6,25 miljard euro voor de periode 2019-2028. Er zullen vooral uitbreidingen zijn voor de tram- en metrolijnen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten