Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / ACEA dringt aan op betere brandstofkwaliteit

Geschreven door Frédéric Kevers op 10-03-2022

Vooruitlopend op de invoering van de Euro 7-norm roept de Europese vereniging voor autoconstructeurs ACEA de Europese autoriteiten op de richtlijn over brandstofkwaliteit te herzien, met strengere en hogere kwaliteitscriteria.

De Europese vereniging van autoconstructeurs ACEA roept de Europese autoriteiten op de richtlijn inzake brandstofkwaliteit (FQD – Fuel Quality Directive) te herzien, omdat zij van mening is dat die niet streng genoeg is wat betreft de parameters in de samenstelling van brandstoffen – benzine en diesel – en nog steeds "te veel flexibiliteit bij het mengen van brandstoffen" toestaat. Volgens de ACEA zou deze "laksheid", die te wijten is aan parameters die sinds 2009 ongewijzigd zijn gebleven, nadelig zijn voor het bereiken van de doelstellingen van de "Fit for 55 green deal".

>> Lees ook – Opnieuw uitstel voor Euro 7-norm?

Hogere en meer consistente kwaliteit

Voor de ACEA blijft de FQD te toegeeflijk en te ontwijkend om effectief bij te dragen tot een vermindering van de emissies van moderne en oudere verbrandingsmotoren. De Europese vereniging dringt aan op een grotere uniformiteit in de kwaliteit van de in de Europese Unie verkochte brandstoffen en op meer kwaliteitscriteria om een doeltreffender ekwaliteitscontrole van in de handel verkrijgbare brandstoffen mogelijk te maken.

De ACEA heeft drie hoofdeisen geformuleerd:

  • Beter gereguleerde en restrictievere kernparameters voor de samenstelling van benzine en diesel om de kwaliteitscontrole van deze brandstoffen te vergemakkelijken en te verbeteren en een tastbare vermindering van de uitstoot van verontreinigende stoffen voor nieuwe en oudere voertuigen mogelijk te maken, ten voordele van de luchtkwaliteit.
  • Een hoger gegarandeerd octaangetal om fabrikanten in staat te stellen nog efficiëntere motoren te ontwerpen qua brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Uiteraard moeten deze brandstoffen met een hoog octaangehalte op Europese schaal worden gedistribueerd.
  • Verwerping van het voorstel om B7-diesel op te waarderen tot B10 ten gunste van een oplossing waarbij B7 wordt gehandhaafd, maar de mogelijkheid van bijmenging van hernieuwbare brandstoffen, zoals HVO, wordt uitgebreid. In dezelfde geest stelt de ACEA voor stikstofverbindingen – die het octaangetal tegen geringe kosten kunnen verhogen – te verbieden wegens de schade die zij aan motoren kunnen toebrengen.

Maar ACEA beperkt zich niet tot "traditionele" brandstoffen en vindt dat de EU ook transportbrandstof op basis van methaan strenger moet reguleren. Ten slotte wordt gepleit voor een meer gecontroleerde en alomvattende toepassing van de FQD om ervoor te zorgen dat de brandstoffen van hogere kwaliteit die op grond van de richtlijn vereist zijn, in alle EU-landen worden verkocht, zodat het positieve effect van de richtlijn wordt gehomogeniseerd en de verwezenlijking van de "fit for 55"-doelstellingen wordt vergemakkelijkt.

Bron – NewMobility & ACEA

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten